Obdavčili bi drugi avtomobil,  avtomobile na notranje zgorevanje bi prepovedali že leta 2025!

Pri Trgovinski zbornici Slovenije so v Sekciji za osebna motorna vozila analizirali dokumente Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN) na področju mobilnosti. Izpostavili so, da so proti predlogu, da bi se že leta 2025 v Sloveniji odločili o prepovedi prodaje novih in rabljenih bencinskih in dizelskih vozil in obdavčitvi drugega avtomobila.

V Sekciji, kjer so dokument preučili, so v sporočilu za javnost zapisali, da se s tem predlogom ne strinjajo. Obrazložili so, da Slovenija ni dovolj pripravljena na električno mobilnost. NEPN ne vsebuje konkretnih ukrepov za elektrifikacijo voznega parka, kot so polnjenje električnih vozil v večstanovanjskih zgradbah, prostorsko načrtovanje, elektrifikacija lahkih električnih vozil, finančne ali davčne spodbude, so zapisali.

Namesto tega NEPN predlaga ukrepe, ki bi Slovencem lahko otežili uporabo avtomobilov. Sekcija izpostavlja pomembnost individualne motorne mobilnosti na podeželju. Predlaga, da bi NEPN moral vključevati ukrepe za elektrifikacijo voznega parka.

Avtomobile na notranje izgorevanje bi prepovedali že leta 2025!

“V Sekciji za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije pozdravljamo prenovo Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN), a menimo, da prenova tega dokumenta na področju mobilnosti zaenkrat ni dovolj premišljena. Nikakor se ne strinjamo z idejo iz dokumenta, da bi že do leta 2025 v Sloveniji odločili o predčasnem koncu prodaje novih in uvoz rabljenih bencinskih in dizelskih avtomobilov. Glede na to, da je Slovenija po vseh objektivnih kriterijih med najmanj pripravljenimi članicami EU na električno mobilnost, je predčasna prepoved samo za Slovenijo po naši oceni popolnoma nerealna. Pred uvedbo kakršnihkoli administrativnih ukrepov in prepovedi je namreč potrebno v celoti zagotoviti ustrezne pogoje za prehod na električno mobilnost. Na žalost pa ugotavljamo, da prenovljeni NEPN ravno to področje popolnoma zanemarja.”

Taksa za vstop z avtomobilov v Ljubljano

Sekcija meni, da osnutek novega NEPN-a ne omenja dobrih rešitev, ki jih predvidevata Zakon o infrastrukturi za alternativna goriva in spodbujanju prehoda na alternativna goriva v prometu (ZIAG) in prenovljeni Načrt za okrevanje in odpornost v okviru poglavja REpowerEU. “Kar je škoda,” so zapisali.

V Sekciji za osebna motorna vozila so že v prvi fazi prenove NEPN-a pripravili vrsto konkretnih predlogov za ukrepe. “Sedaj z obžalovanjem ugotavljamo, da pripravljavci NEPN-a niso upoštevali nobenega od njih. Namesto tega so predvideli kopico ukrepov, ki naj bi Slovencem otežili uporabo avtomobilov. Med njimi so dodatna obdavčitev drugega avtomobila v gospodinjstvu, uvedba plačljivosti vseh parkirišč, obdavčitev parkirišč v lasti podjetij, taksa za vstop z avtomobilom v Ljubljano in zmanjšanje dovoljene hitrosti v mestih na 30 km/h.”

Več pešačite in kolesarite

Avtorji predloga po oceni Sekcije izhajajo iz popolnoma napačne predpostavke, da je motorna mobilnost del problema in ne del rešitve. Zapisali so, da se v predlagani obliki se NEPN osredotoča predvsem na spodbujanje uporabe nemotornih oblik prometa kot je pešačenje in kolesarjenje ter uporabo javnega prevoza, “kar seveda podpiramo, vendar pa je iz statističnih podatkov jasno razvidno, da to ne more predstavljati glavnine ukrepov.”

V Sekciji izpostavljajo tudi podatke EUROSTAT-a, da se v Sloveniji kljub izdatnemu subvencioniranju javnega potniškega prometa manj kot 2 odstotka potniških kilometrov opravi z vlakom, s cestnim javnim prevozom pa okrog 12 odstotkov, “kar kaže na to, da je potencial ukrepov na področju javnega potniškega prometa omejen.

Tudi če ta delež podvojimo ali celo potrojimo, pa bo kot kaže osebni avtomobil tudi še v letu 2035 nujno potreben. Nenazadnje to jasno potrjuje tudi projekcija IJS iz Dolgoročne podnebne strategije Slovenije do leta 2050. Iz slednjega izhaja, da ima največji potencial za znižanje emisij iz prometa prav menjava pogona oziroma elektrifikacija voznega parka. Predvsem na podeželju je individualna motorna mobilnost namreč nuja in ne privilegij, saj edina omogoča opravljanje vsakdanjih obveznosti v razumnem času – naj si gre za nakupe, obšolske dejavnosti ali obisk zdravnika.

Podatkih Eurostata je Slovenija na tretjem mestu v EU po deležu prebivalcev, ki živijo na podeželju. Hkrati je Slovenija na predzadnjem mestu v EU po deležu prebivalcev, ki živijo v urbanih središčih. To pomeni, da je pri nas bistveno težje in tudi dražje zagotavljati učinkovit javni promet.

Marsikje v Sloveniji bo torej električna osebna mobilnost tudi dolgoročno najprimernejša opcija. V Sekciji menijo, da se je vredno potruditi in v prenovljenem NEPN-u pripraviti kakovostne ukrepe tudi za področje elektrifikacije voznega parka. 

“V Sekciji za osebna motorna vozila smo seveda še naprej pripravljeni nuditi vso potrebno strokovno podporo pri tem,” so zaključili v Sekciji za osebna motorna vozila.

vir Foto: Pexels