Krepitev izobraževanja v dobi umetne inteligence

Neizogibni pojav umetne inteligence (UI) se je uresničil, kar je metaforično podobno izpustitvi duha iz steklenice ali odprtju Pandorine skrinjice. Ta pojav, ki je postal del naše resničnosti, je še posebej opazen. Še posebej izrazit je v kontekstu vsebin, ki jih ustvarja umetna inteligenca. To se dogaja prek platform, kot so ChatGPT, GrammarlyGO in druge. Takšna vsebina je dejansko prisotna in zdi se, da je njen obstoj stalen.

Na področju izobraževanja je vprašanje vsebin, ki jih ustvarja umetna inteligenca, vzbudilo veliko pozornosti in razprav. Medtem ko so v strokovnem okolju orodja umetne inteligence previdno sprejeta kot učinkovita sredstva za obdelavo in analizo podatkov. V izobraževalnem kontekstu pa se povečujejo pomisleki. Cilj izobraževanja ni le hitro izvajanje nalog, temveč tudi posredovanje bistvenih veščin, kot so kritično mišljenje, raziskovanje in sestavljanje. Strah, da lahko umetna inteligenca s poenostavljanjem zapletenih nalog za učence poseže v te ključne spretnosti in jih na koncu razvrednoti, ni neutemeljen.

Kljub temu obstaja argument, da se je treba umetni inteligenci prilagoditi, namesto da bi poskušali njeno uporabo povsem zatreti, kar je v vsakem primeru jalovo prizadevanje. Realno gledano je preprečevanje uporabe umetne inteligence v različnih aplikacijah za mlajše generacije izziv. UI uporabljajo za različne naloge, od reševanja matematičnih nalog do pisanja življenjepisov in motivacijskih pisem. Vendar pa se zdi, da je popolno preprečevanje glede na široko razširjenost umetne inteligence neizvedljivo.

Zato se je treba vprašati, kako naj pristopimo k temu hitremu in neizprosnemu tehnološkemu razvoju. S ciljem uravnotežiti učinkovitost in integriteto v izobraževanju in širšem družbenem kontekstu.

Vloga umetne inteligence pri izboljšanju učenja

Sposobnost tehnologije, da namesto nas opravlja naloge, pogosto sproži vprašanje. “Zakaj bi moral pridobiti znanje za opravljanje naloge, ki jo je mogoče opraviti namesto mene?” To vprašanje ima zgodovinski izvor, kot je razvidno iz pojava grafičnih kalkulatorjev.

Čeprav imajo ti kalkulatorji pomembno vlogo pri napredni matematiki, sami po sebi niso izobraževalni. Ne morejo razložiti logike ali utemeljitve rešitve, temveč le predstavijo rezultat. Ali to pomeni, da jih je treba pri naprednem študiju matematike zavreči? Zagotovo ne.

Enako razmišljanje lahko uporabimo za preglednice, ki so izjemna in nepogrešljiva orodja. Njihova dragocenost ni le v njihovi lastni sposobnosti, temveč tudi v metodi, s katero jih uporabljamo.

Tako kalkulatorji kot preglednice delujejo kot instrumenti za povečanje učinkovitosti. Vendar je za njihovo učinkovito uporabo potrebno razumevanje njihovega delovanja. Postopek reševanja problemov ostaja sestavni del procesa.

Ali se ustvarjanje vsebin na podlagi umetne inteligence bistveno razlikuje od teh orodij? Za uporabo umetne inteligence pri oblikovanju učinkovitega eseja morajo učenci razbrati tezo, ki jo nameravajo izraziti. Razumeti morajo njeno pomembnost in opredeliti podporne argumente.

Po ustvarjanju začetne vsebine je potreben temeljit postopek pregleda. Ta vključuje preverjanje virov, ocenjevanje sloga, popravljanje napak in človeški nadzor. Ta postopek, ki nikakor ni nepomemben, zahteva veliko truda in omogoča pomembno učenje.

Podobno tudi učenci, ki za reševanje matematičnih problemov uporabljajo umetno inteligenco, ne dobijo le odgovora, temveč podrobno razlago dela, ki je na vsakem koraku polna utemeljitev in pojasnil. V bistvu uporabnika pouči o poti do rešitve – kar je nedvomno osrednji cilj izobraževanja.

Pomembna vloga umetne inteligence pri razvoju spretnosti

Naloga izobraževanja je vsaj pripraviti učenca na uspešno prihodnost. Vendar je izobraževanje, ki zanemarja poučevanje sodobne tehnologije, v bistvu pomanjkljivo pri doseganju tega cilja.

Ob vstopu na poklicno področje se od mladih posameznikov pričakuje, da bodo znali uporabljati aplikacije umetne inteligence (UI). Predvideva se, da bodo zelo iskane nove kompetence, kot je “hitri inženiring”. Nepoznavanje obstoja in pomena vsebin, ki jih ustvarja umetna inteligenca, je za študente slaba usluga. Zaradi nezmožnosti, da bi jo uporabili na začetku svoje poklicne poti, so v slabšem položaju.

Zato je nujno zagotoviti enakopraven dostop do tehnoloških instrumentov, kot so ChatGPT, GrammarlyGO in podobna orodja. Ker je umetna inteligenca v sodobnem svetu stalnica, je bistveno, da se mladim iz različnih okolij in z različnimi življenjskimi izkušnjami omogoči, da jo bodo znali spretno uporabljati na svoji prihodnji poklicni poti.

Čeprav se zdi, da ima umetna inteligenca neomejene zmogljivosti, so njene omejitve otipljive. Sposobnost umetne inteligence za ustvarjanje vsebin je omejena na uporabo obstoječega gradiva. Ne more izrekati etičnih sodb, preverjati dejstev ali ustvarjati povsem novih stvari. To je najbolj temeljni vidik njenega ustvarjalnega procesa.

Poleg tega je treba omeniti, da lahko umetna inteligenca občasno “halucinira” in izmišljuje lažne vire, da bi ustvarila vsebino, kar je bilo pred kratkim jasno razvidno dvema pravnima strokovnjakoma. Človeško posredovanje ostaja nepogrešljivo za razločevanje pristnega od lažnega.

Predvidevam, da se bo družba v bližnji prihodnosti soočila z omejitvami umetne inteligence. To soočenje bo služilo kot prepričljiv opomin, da tehnologija ne glede na svojo privlačnost in izpopolnjenost nikoli ne more nadomestiti človeškega dejavnika. Edinstvene lastnosti, ki jih imamo ljudje, bodo vedno nekaj, česar umetni inteligenci primanjkuje.

Ta misel je neprecenljiva priložnost za izobraževanje, zlasti za študente, ki morda napačno dojemajo UI kot smotrno pot, ki odpravlja potrebo po trudu. UI ne odpravlja truda, temveč ga usmerja tja, kamor ga je treba vložiti.

Spodbujanje pismenosti na področju umetne inteligence

Zdi se, da je val umetne inteligence izjemno močan. Je vseprisotna in jo je pogosto enostavno zanemariti. Učitelji oblikujejo, kako učenci uporabljajo to orodje. Vendar pa je ta položaj dejansko osrednji in pomemben.

Učitelji imajo pomembno priložnost, da mlade posameznike usmerjajo pri uporabi instrumentov umetne inteligence in hkrati optimizirajo njihove učne izkušnje. Če se izobraževalna skupnost postavi v ostro nasprotovanje umetni inteligenci, se odreče vsakršnemu vzvodu, ki bi ga lahko imela pri učencih, ki bodo neizogibno iskali druge poti za obvladovanje te tehnologije.

Da bi izkoristili svoj vpliv, morajo učitelji sprejeti naslednje strategije:

  1. Aktivno sodelovati v diskurzu o umetni inteligenci: Nujno je, da naša družba nujno pridobi spoznanja in poglede tistih, ki se ukvarjajo z izobraževanjem prihodnjih generacij. Nujno je prisluhniti njihovim pomislekom, priznati njihovo strokovno znanje in, kar je najpomembneje, zaupati njihovi presoji.
  2. Postavite nedvoumna pričakovanja glede umetne inteligence: Pričakovanja glede uporabe UI v določenem izobraževalnem okolju morajo biti jasna. Ta pričakovanja so lahko opisana v učnem načrtu ali pa so predstavljena na prvi dan pouka.
  3. Učenci naj se poučijo o navajanju umetne inteligence: Zmanjšanje privlačnosti plagiatorstva je mogoče doseči z navodili študentom, da v svojem akademskem delu, kadar je to primerno, navedejo UI kot vir.
  4. Posvečajte večjo pozornost kakovosti kot količini: Prednostna naloga mora biti ustvarjanje vsebinskega in prepričljivega dela. Raje kot pa razvlečen dokument, poln nepomembne vsebine. Glede na enostavnost, s katero lahko umetna inteligenca ustvarja polnila, bi bilo morda smiselno ponovno ovrednotiti zahteve glede dolžine v korist tehničnih prednosti.
  5. Vključite učne trenutke, ki zahtevajo dokazovanje razumevanja: Za mlade učence je še vedno ključno, da pokažejo svoje razumevanje predmeta. Ta nujnost poudarja, kako pomembno je, da se posvetimo tistim učiteljem, ki že uvajajo novosti v učnem procesu z umetno inteligenco.

Vzgojitelji so najbolj obetaven dejavnik pri preoblikovanju orodij umetne inteligence iz nadomestkov v resnične pripomočke pri učenju. Standardi, ki jih morajo izpolnjevati učenci, ki uporabljajo umetno inteligenco, morajo biti različni in višji. Na učiteljih je, da jih podpirajo pri doseganju višjih ravni uspešnosti, tako pri njihovih trenutnih izobraževalnih prizadevanjih kot tudi pri njihovem morebitnem poklicnem udejstvovanju.

Vir Foto: Pexels