Heathrow brez elektrike: Globalne posledice požara na transformatorski postaji

Zaprtje londonskega letališča Heathrow, enega največjih letalskih vozlišč na svetu, bo imelo daljnosežne posledice za svetovni letalski promet in gospodarstvo, opozarjajo strokovnjaki. Požar na trafopostaji, ki je v petek zvečer okoli polnoči po srednjeevropskem času povzročil izpad električne energije, je ohromil delovanje letališča, ki dnevno sprejme približno 1300 letov. Posledice incidenta se že širijo po Veliki Britaniji in Evropi, saj so letala preusmerjena na alternativna letališča ali pa se celo vračajo na izhodiščne točke. Strokovnjaki so šokirani nad razsežnostjo težav, ki spominjajo na kaos po izbruhu islandskega vulkana leta 2010, in dvomijo o pripravljenosti letališča na izredne razmere.

Po poročanju Reutersa bi lahko zaprtje stalo več deset milijonov dolarjev, saj letalski promet ostaja moten vsaj še nekaj dni. Paul Charles, potovalni svetovalec, ocenjuje, da bi dnevni stroški lahko dosegli 20 milijonov funtov, kar odpira vprašanja o zanesljivosti elektroenergetskega sistema na Heathrowu. “Letališče je ključni del britanske infrastrukture, zato bi moralo imeti zanesljive rezervne sisteme,” je Charles povedal za Reuters. Minister za energetiko Ed Miliband je potrdil, da rezervni sistem zaradi požara ne deluje, inženirji pa že nameščajo tretji zasilni mehanizem. Vlada medtem išče odgovore, kako izboljšati infrastrukturo na podlagi te izkušnje.

Stroški zaprtja

Stroški zaprtja niso omejeni le na finančne izgube letališča. Preusmeritve letov, odpovedi in zamude povzročajo verižno reakcijo v globalnem letalskem prometu, ki bo vplivala na potnike in tovorni promet še več dni. Tim Green z Imperial College London je za Sky News izpostavil nenavadnost situacije: “Letališče ima več virov električne energije, a vsi so odpovedali. Rezervni generatorji so na voljo, vendar ne zadoščajo za polno delovanje.” Tony Cox, strokovnjak za obvladovanje tveganj, je dodal, da si ne more spomniti primera, ko bi kritična infrastruktura za cel dan povsem obstala zaradi požara.

Incident razkriva potencialne slabosti v pripravljenosti Heathrowa na izredne razmere. Strokovnjaki opozarjajo, da bi morali biti rezervni sistemi dovolj robustni, da preprečijo takšne izpade. Primerjava z lanskoletno odpovedjo britanskega sistema za nadzor zračnega prometa NATS, ki je stala več kot 100 milijonov funtov, kaže, da Velika Britanija ni imuna na infrastrukturne težave. Potniki so sicer upravičeni do odškodnin do 600 evrov za zamude ali odpovedi letov, a le, če je krivda na strani letalskih prevoznikov – v tem primeru pa odgovornost pada na letališče ali dobavitelje energije.

Letalske družbe obljubljajo preusmeritve in vračila denarja, a kdo bo dejansko kril stroške, ostaja nejasno. “Pogajanja med letališčem, prevozniki, energetskimi podjetji in zavarovalnicami bodo zahtevna,” je za Reuters povedal Strickland. Medtem potniki čakajo na rešitve, strokovnjaki pa pozivajo k temeljitemu pregledu varnostnih in rezervnih sistemov, da se takšni incidenti v prihodnje preprečijo.

Portal24; Foto: Freepik