Trump uvaja 25-odsotne carine na uvožene avtomobile

Ameriški predsednik Donald Trump je v sredo napovedal uvedbo 25-odstotnih carin na uvožene avtomobile in lahka tovorna vozila, ki bodo začele veljati prihodnji teden. Poteza, ki jo je razkril v Ovalni pisarni, pomeni nov korak v zaostrovanju svetovne trgovinske vojne, ki jo je sprožil po ponovnem prevzemu oblasti v Beli hiši letos. Strokovnjaki avtomobilske industrije opozarjajo, da bodo carine verjetno privedle do višjih cen vozil in upočasnitve proizvodnje, kar bo vplivalo tako na potrošnike kot na gospodarstvo.

“Uvedli bomo 25-odstotno tarifo za vse avtomobile, ki niso izdelani v Združenih državah,” je Trump jasno izjavil med dogodkom. Carine naj bi se začele zbirati 3. aprila, le dan po tem, ko namerava predsednik razkriti dodatne vzajemne carine, usmerjene proti državam, ki prispevajo k trgovinskemu primanjkljaju ZDA, poroča Reuters. Trump vidi carine kot ključno orodje za povečanje prihodkov, s katerimi bi uravnotežil obljubljene davčne olajšave, hkrati pa kot sredstvo za oživitev ameriške industrijske moči, ki je po njegovem mnenju dolga leta nazadovala.

Mednarodni Odzivi: Kritike iz Evrope in Kanade

Napoved je sprožila burne odzive mednarodnih partnerjev. Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je ukrep označila za “slab za podjetja in še slabši za potrošnike,” kar nakazuje na pričakovane negativne posledice za evropska avtomobilska podjetja in kupce. Podobno je kanadski premier Mark Carney potezo opisal kot “neposreden napad” na kanadske delavce. “Branili bomo svoje delavce, naša podjetja in našo državo – skupaj,” je odločno zatrdil Carney na novinarski konferenci v Ottawi.

Medtem so Združeni avtomobilski delavci (UAW), sindikat, ki že dolgo nasprotuje prostotrgovinskim sporazumom zaradi njihovega domnevnega uničujočega vpliva na ameriška delovna mesta, carine pozdravili. Predsednik UAW Shawn Fain je v izjavi poudaril: “Te tarife so pomemben korak naprej za avtomobilske delavce in skupnosti po vsej državi. Zdaj je na proizvajalcih, od Detroitske trojice do Volkswagna, da vrnejo dobra delovna mesta v ZDA.”

Gospodarski Učinki: Padec Delnic in Višje Cene

Finančni trgi so se na napoved odzvali hitri. Delnice avtomobilskih proizvajalcev so po objavi padle, terminske pogodbe na ameriške delniške indekse pa so nakazovale nižje odpiranje trga v četrtek. Pravna podlaga za carine izhaja iz preiskave nacionalne varnosti iz leta 2019, izvedene pod prvo Trumpovo administracijo v skladu z oddelkom 232 Zakona o trgovini iz leta 1962. Preiskava je ugotovila, da uvoz avtomobilov ogroža nacionalno varnost ZDA, vendar Trump takrat ni ukrepal.

Nove dajatve prinašajo tudi začasne izjeme. Avtomobilski deli, ki so v skladu s trgovinskim sporazumom med ZDA, Mehiko in Kanado (USMCA), bodo za zdaj ostali brez carin, dokler vlada ne vzpostavi podrobnega postopka za njihovo obravnavo. “Deli, skladni z USMCA, ostajajo brezcarinski, dokler minister za trgovino in carinska služba ne določita nadaljnjih korakov,” je na družbenem omrežju X pojasnil Harrison Fields, namestnik tiskovnega sekretarja Bele hiše. Do 3. maja so iz carin izvzeti tudi vsi ostali uvoženi avtomobilski deli.

Analiza Strokovnjakov: Kršitev Sporazumov in širše Posledice

Brad Setser, nekdanji uradnik ameriškega finančnega ministrstva, zdaj pri Svetu za zunanje odnose, je opozoril, da se približno štiri milijone avtomobilov iz Kanade in Mehike zdaj sooča z visokimi carinami. “To bo verjetno zvišalo cene in začasno zmanjšalo prodajo vozil v ZDA,” je dejal in dodal, da carine kršijo določila USMCA ter sprožajo vprašanja o prostotrgovinskem sporazumu z Južno Korejo. Gospodarski vpliv bi lahko bil znaten, saj uvoz končnih vozil predstavlja približno en odstotek ameriškega BDP. Leta 2024 so ZDA uvozile za 474 milijard dolarjev avtomobilskih izdelkov, od tega 220 milijard dolarjev osebnih avtomobilov, največ iz Mehike, Japonske, Južne Koreje, Kanade in Nemčije.

Elon Musk, direktor Tesle, je na X priznal, da carine ne bodo povsem nevtralne za njegovo podjetje. “Vpliv na Teslo ostaja pomemben,” je zapisal, kljub Trumpovi izjavi, da bi lahko bile tarife za Teslo nevtralne. Posledice je občutil tudi ameriški delniški trge. Indeks S&P 500 je marca padel za več kot 4 odstotke, kar je najslabša mesečna uspešnost v zadnjem letu.

Trump je napovedal, da bo 2. aprila razkril dodatne globalne carine, a nakazal, da morda ne bodo tako stroge, kot je sprva obljubljal. “Naredili ga bomo zelo popustljivega. Ljudje bodo presenečeni,” je dejal. Kljub temu strokovnjaki in industrijske skupine, kot je Autos Drive America, svarijo pred višjimi cenami vozil in izgubo delovnih mest. “V času, ko so stroški ključni za kupce, bodo carine podražile proizvodnjo in omejile možnosti potrošnikov,” je opozorila Jennifer Safavian, predsednica skupine, ki zastopa tuje proizvajalce avtomobilov v ZDA.

Portal24; Foto: Uradna fotografija Bele hiše Joyce N. Boghosian/Wikimedia (2018