Evropska unija krepi ukrepe za zaščito trgovine

Francija si vse bolj prizadeva za odpravo nepravičnih izvoznih prednosti Kitajske, zlasti na področju električnih vozil. Vendar pa je EU previdna pri sprožanju trgovinskih sporov s Pekingom. Evropska unija krepi zmogljivosti trgovinske zaščite, Francija pa poziva k ukrepanju, ki presega retoriko.

Voditelji EU se bodo kmalu sestali na zasedanju vrha. Ena ključnih tem je, kako bi Francija pridobila podporo drugih držav EU, zlasti Nemčije. Berlin in nekatere druge države so v preteklosti ob neuspešnem poskusu Bruslja, da bi leta 2013 uporabil trgovinske instrumente EU proti Pekingu, občutile posledice. Zaradi tega se nagibajo k bolj previdnemu pristopu, da bi preprečili morebitne povračilne ukrepe Pekinga, ki bi lahko škodovali industriji EU.

Zamisel je v Franciji sprožila polemiko, EU pa je predlagala, naj sproži preiskavo. Ta bi lahko privedla do uvedbe carin na kitajska električna vozila. Evropska zaskrbljenost se vrti predvsem okoli dveh glavnih vprašanj. Prvo je možnost, da Peking prejema obsežno vladno podporo. Drugi pomislek je, da bi lahko proizvajali električna vozila po nepošteno nizkih cenah. Posledica tega bi bil lahko prihod številnih kitajskih vozil na trg EU. To predstavlja grožnjo za lastno proizvodnjo električnih avtomobilov v regiji.

Komisar za notranji trg Thierry Breton je izrazil močno podporo takojšnji uvedbi preiskave prakse dampinga električnih avtomobilov. Evropska komisija ni želela podrobneje komentirati te zadeve.

Evropska unija preiskuje kitajske medicinske pripomočke

Denis Redonnet, glavni uradnik Evropske komisije za izvrševanje trgovinskih predpisov, aktivno preiskuje tudi druge zadeve, ki presegajo preiskavo o električnih vozilih. Bruselj preiskuje morebitni primer, v katerega so vključeni kitajski medicinski pripomočki. Ta spada v sklop novega mednarodnega mehanizma za javna naročila. Te podatke so zaupali trije uradniki EU. V začetku leta je Bruselj opozoril, da je pripravljen to orodje prvič uporabiti leta 2023.

Cilj je spodbuditi Kitajsko k liberalizaciji trga javnih naročil. Pri tem je treba izkoristiti grožnjo omejitve dostopa do lastnega izjemno donosnega trga javnih naročil EU. To bi bila oblika povračilnih ukrepov.

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je pred tem v Pekingu izjavila, da politika “kupujmo Kitajsko” neupravičeno preprečuje vstop medicinskih pripomočkov na trg. To vprašanje že nekaj časa vznemirja evropska podjetja.

Poleg tega Bruselj po navedbah dveh uradnikov preučuje kitajski železniški sektor.

Kitajci so to verjetno pričakovali. EU pod vodstvom Francije že leta razvija močna trgovinska orodja. Cilj teh priprav je zagotoviti pripravljenost bloka na nepoštene trgovinske prakse ali “prisilo”, kar je izraz, ki ga Bruselj uporablja za gospodarsko izsiljevanje.

Minister za gospodarstvo Bruno Le Maire je prejšnji mesec predlagal morebitne carine. Priznal je, da je vprašanje provokativno. Glede na subvencije za prihodnje evropske proizvode vendarle spodbuja k odprti razpravi o carinah.

Nedavno je predstavnik francoskega ministrstva za gospodarstvo zatrdil, da se razmišlja o morebitnih carinah za kitajske električne avtomobile. To je v skladu z njihovo politiko pravičnosti in previdnosti. Vendar pa francoska argumentacija še ni prevladala.

Predhodna uporaba trgovinske politike Evropske unije proti Kitajski je pustila grenak priokus. Ko je EU v letih 2012 in 2013 sprejela ukrepe za uvedbo protidampinških in protisubvencijskih predpisov, je skoraj sprožila trgovinsko vojno. Ti ukrepi so bili usmerjeni proti kitajskim solarnim panelom in telekomunikacijski opremi na evropskem trgu.

Kitajska manipulacija in povračilni ukrepi v EU

Kitajska je v številnih konfliktih spretno manipulirala z državami EU. Ta strategija “deli in vladaj” je vključevala grožnje z dajanjem prednosti Boeingu pred Airbusom ali bojkotom francoskih in španskih vin. S temi taktikami je Kitajska uspešno prisilila komisarja EU za trgovino Karla De Guchta, da je leta 2013 opustil pobudo proti Pekingu.

Vendar pa EU meni, da je trg električnih avtomobilov ključnega pomena. Francoski predsednik Emmanuel Macron je v majskem govoru poudaril, da EU ne sme dovoliti, da bi Kitajska prevladala v avtomobilskem sektorju, kot je to storila na področju solarnih plošč. Macron je poudaril, da se je treba izogniti odvisnosti od kitajske industrije, kot se je to zgodilo pri fotovoltaiki, in tako spodbuditi uspeh njenih proizvajalcev.

Peking pogosto stopnjuje konflikte, kadar se poveča politična napetost. To je bilo očitno, ko je Bruselj sankcioniral uradnike, povezane s preganjanjem kitajske manjšine Ujgurov.

Peking se je odzval s sankcijami proti številnim akademikom in evropskim zakonodajalcem. Zaradi tega drastičnega odziva je bil prekinjen naložbeni sporazum EU s Kitajsko. Angela Merkel, nekdanja nemška kanclerka, je imela pomembno vlogo pri dokončnem oblikovanju tega sporazuma leta 2020. Kitajska uporablja tudi subtilnejše taktike povračilnih ukrepov. Zlasti lani je Peking v veliki meri ustavil trgovino z Litvo, potem ko je Litva okrepila svoje odnose s Tajvanom.

Kitajska zavrnila kakršno koli vpletenost in situacijo pripisala težavam z informacijsko tehnologijo v zvezi s svojo carinsko platformo in preferencami podjetij.

Uradniki v Nemčiji opozarjajo, da lahko vsakršna povračilna dejanja Pekinga vplivajo na kitajske izvoznike. Zapletlo bi se lahko tudi za evropska podjetja, ki imajo pomembne naložbe na Kitajskem.

Kitajska bi lahko zmanjšanje naložb v Evropi obravnavala kot grožnjo. Ta perspektivni povračilni ukrepi povečujejo pritisk na industrijo, zlasti ob poslabšanju geopolitičnih odnosov.

Ohraniti odprt dostop do kitajskega trga

Visoko rangiran anonimni nemški vodilni delavec v avtomobilski industriji, ki ni pooblaščen za javno govorjenje, je izrazil zaskrbljenost. Naklonjen je odpravi omejitev, saj opozarja, da bi lahko negativno vplivale na trgovino med EU in Kitajsko. Prepričan je, da Kitajska ne bo tiho, če bodo takšni ukrepi uvedeni.

Veliki nemški avtomobilski proizvajalci, kot sta Volkswagen in Mercedes-Benz, imajo na kitajskem trgu velike dobičke. V državi, ki je najbolj okolju prijazna avtomobilska država na svetu, so prodajali predvsem vrhunska vozila z motorji z notranjim izgorevanjem.

Lokalne blagovne znamke, kot so BYD, Great Wall in Nio, to prevlado izpodbijajo. S svojo vrhunsko tehnologijo baterij zmanjšujejo tržni delež tujih znamk in s tem ogrožajo nemške dobičke.

Nemški proizvajalci avtomobilov morajo zato ohraniti odprt dostop do kitajskega trga. Nasprotno pa se francoski tekmeci, kot sta Renault in Stellantis, ki so na Kitajskem manj dejavni in bolj občutljivi na poceni proizvajalce električnih vozil, soočajo z drugačnim scenarijem.

Avtomobilski analitik Matthias Schmidt opozarja, da so francoski avtomobilski proizvajalci občutljivi na spremembe na domačem trgu. Če bodo na ta trg prodrli kitajski konkurenti, se lahko francoski avtomobilski proizvajalci in gospodarstvo soočijo s precejšnjimi težavami.

Vendar se je v zadnjem desetletju dojemanje spremenilo. Evropa se zaveda, da je treba proti Pekingu nastopiti odločneje.

Zaskrbljeni tudi v Nemčiji

Tudi v Nemčiji so zaskrbljeni. Nagel porast prodaje kitajskih električnih vozil bi lahko uničil donosno evropsko avtomobilsko industrijo, ki je pomemben vir zaposlovanja in prihodkov.

Von der Leyenova naj bi prihodnji teden predstavila novo strategijo EU za gospodarsko varnost. Ta gospodarski politiki EU daje vidik nacionalne varnosti. Strategija, o kateri bodo razpravljali na junijskem vrhu voditeljev EU, ponazarja premik EU od dolgoletnih liberalnih trgovinskih politik k obrambni drži.

Elvire Fabry, strokovnjak za trgovino pri Inštitutu Jacquesa Delorsa, meni, da ima protidampinška preiskava kitajskih električnih vozil dobre možnosti za uspeh. Izjavila je, da bo Komisija verjetno imela potrebne informacije za uvedbo protidampinških in protisubvencijskih ukrepov. Opozorila je na precedens v zvezi s solarnimi ploščami.

Fabryjeva tokrat pričakuje enoten evropski odziv in namiguje na spremembo okoliščin. Vztraja, da so se iz primera solarnih panelov naučili lekcije in da se zgodovina pri električnih vozilih ne bo ponovila.

Vir Portal24 Foto: Pexels