Združeno kraljestvo in EU: Iskanje rešitev za trgovinske ovire
Novi predstavnik Evropske unije za trgovino Maroš Šefčovič, odgovoren za pogajanja po brexitu, je v intervjuju za BBC predstavil možnost vzpostavitve “vseevropskega carinskega območja” kot del razprav o ponovni vzpostavitvi gospodarskih vezi med Združenim kraljestvom in EU. Med predlogi je omenil, da bi Velika Britanija lahko pristopila k Panevro-mediteranski konvenciji (PEM), ki omogoča sodelovanje v kompleksnih dobavnih verigah, vključno z več državami Evrope in Severne Afrike.
Downing Street je sicer nakazal, da takšen sporazum ne bi presegel vladnih “rdečih črt” glede odnosov z EU, je Vlada Združenega kraljestva že začela posvetovanja s podjetji o prednostih PEM, navaja BBC. Čeprav dokončna odločitev še ni bila sprejeta, nekatera podjetja izražajo podporo tej zamisli, saj bi pripomogla k zmanjšanju birokracije in izboljšanju trgovinskih tokov.
Prednosti za podjetja in dobavne verige
V okviru dogovora o brexitu je za britansko blago, ki se prodaja v EU, predvideno, da se carine ne zaračunajo, če določen delež materialov prihaja iz Združenega kraljestva ali EU. Vendar pa kompleksne dobavne verige, ki vključujejo dele iz držav, kot je Turčija, trenutno ne uživajo teh ugodnosti. S pridružitvijo konvenciji PEM bi podjetja lahko zmanjšala stroške carin. Pravila so namreč zasnovana tako, da omogočajo večjo fleksibilnost pri uporabi sestavnih delov iz različnih držav.
William Bain, vodja trgovinske politike pri britanskih gospodarskih zbornicah, poudarja, da bi PEM zmanjšala stroške in poenostavila pravila za podjetja, kar bi pripomoglo k povečanju konkurenčnosti britanskega izvoza. Kljub temu pa britanski minister za Evropo Nick Thomas-Symonds trdi, da vlada trenutno nima načrtov za pridružitev PEM.
Poleg razprav o PEM je Šefčovič omenil potrebo po izboljšavi veterinarskih sporazumov. Slednji bi zmanjšali ovire pri trgovanju z živili in kmetijskimi proizvodi med Združenim kraljestvom in EU. Prav tako je opozoril, da trenutni sporazum favorizira EU. Nadzor nad britansko hrano pri izvozu v EU je namreč bistveno strožji kot obratno.
Prihodnje leto bo potekel tudi obstoječi dogovor o ribištvu med EU in Združenim kraljestvom. Šefčovič je poudaril, da je rešitev tega vprašanja izjemno pomembna za EU. Omenjeno so britanski strani že večkrat jasno izrazili.
Mobilnost mladih kot most za prihodnost
Evropska komisija je predlagala vzpostavitev sheme mobilnosti mladih, ki bi mladim, starim od 18 do 30 let, omogočala potovanje, študij in delo med EU in Združenim kraljestvom. Šefčovič je izrazil razočaranje nad negativnim odzivom Združenega kraljestva na ta predlog. Po njegovih besedah predlog ne vključuje ponovne vzpostavitve svobode gibanja. Zasnovan je namreč kot način za vzpostavljanje mostov med EU in Združenim kraljestvom za prihodnje generacije.
Kljub trenutnim izzivom Šefčovič ocenjuje, da so odnosi med Združenim kraljestvom in EU “na boljšem mestu” kot prej. Dodal je, da je pripravljen na nadaljnje pogovore. Britanski premier Keir Starmer medtem načrtuje udeležbo na vrhu EU o obrambi in varnosti.
V širšem kontekstu pa je Šefčovič poudaril, da mora biti EU previdna pri obravnavi trgovinskih vprašanj z administracijo ZDA, pri čemer izpostavlja občutljivo ravnotežje med presežkom evropskega blaga, kot so avtomobili, in ameriškim presežkom storitev.
Portal24; Foto: Pexels