Zakaj bo prenova jeseniške železniške postaje stala 170.000 milijonov evrov?
Prenova železniške postaje na Jesenicah, projekt, ki je delno financiran iz sredstev Evropske unije, je zaradi svoje visoke cene zbudila veliko pozornosti javnosti. Ponudbe gradbenih podjetij za izvedbo tega projekta so razkrile cene v razponu od 170 do 180 milijonov evrov, kar je precej več od prvotnih ocen.
Prvotna ocena vrednosti projekta je bila postavljena na 81 milijonov evrov, a se je v manj kot dveh letih ta ocena povečala na 126 milijonov evrov, kar pomeni približno 45 milijonov evrov več. Marko Movrin, predstavnik državne Družbe za razvoj infrastrukture (DRI), je na novinarski konferenci razložil, da je bila zadnja ocenjena vrednost projekta pred razpisom za gradbena dela postavljena na 137 milijonov evrov, kar je bilo utemeljeno z napovedjo inflacije in predvideno dinamiko izvedbe projekta.
Kljub naraščanju ocenjenih stroškov je bila najnižja ponudba za izvedbo dela podana s strani podjetja Riko v višini 170 milijonov evrov. Sledili sta hrvaška Kufner Grupa s ponudbo 175,7 milijona evrov in VOC Celje s 179 milijoni evrov.
Prvotna cena je znašala 83 milijonov evrov
Movrin je dodatno pojasnil, da je prvotna cena projekta, ki je znašala 83 milijonov evrov, temeljila na zgodnji fazi projekta, preden je bil izdelan natančen projektantski načrt. Po izdelavi projektantskega načrta je predračun narasel na približno 120 milijonov evrov, zaradi tveganja inflacije pa se je končna ocenjena vrednost naročila dvignila na 137 milijonov evrov.
Movrin je v svojem komentarju izpostavil primer nemškega železniškega projekta, kjer je vrednost projekta iz začetne ocene narasla skoraj za trikrat, ter poudaril, da razlike v ocenjenih vrednostih projekta na prvi pogled lahko delujejo enormno. Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je ob tem izrazila, da je projekt veliko več kot le železniška postaja, s čimer je poudarila njegov pomen in obsežnost.
Na vprašanje, zakaj so gradbinci na razpisu podali veliko višje ponudbe za izvedbo del na prenovi jeseniške železniške postaje, kot jih je predvidelo infrastrukturno ministrstvo, je ministrica odgovorila, da je to “vprašanje za gradbince.” “Mi več kot objaviti mednarodnega javnega razpisa, se pravi popolnoma odpreti trga kot naročnik, ne moremo narediti,” je poudarila.
Dejan Jurkovič, vodja sektorja za investicije v železnice na DRI-ju, je pojasnil, da so razlogi za razliko v ponudbah med 137 in 170 milijonov evrov “bolj vprašanje za makroekonomiste.” “Ocenjujemo, da je pač to neka nova realnost na trgu in to narekujejo tržne razmere v Sloveniji, Evropi in pa svetu,” je izpostavil.
Ministrstvo je o dvigu ocenjene vrednosti projekta obvestilo tudi predsednika vlade in napovedalo podobna poročila za projekt ljubljanskega potniškega centra in postaje v Novi Gorici. Ministrica Bratušek je izrazila prepričanje, da so razloge za dvige cen jasno obrazložili.
Načrtovane so številne izboljšave
V okviru projekta prenove železniške postaje na Jesenicah so načrtovane številne izboljšave. Jurkovič je poudaril, da gre za mejno železniško postajo, kjer se preklaplja napajanje vozne mreže med slovenskim in avstrijskim sistemom. “Uporabniku želimo narediti prijaznejšo infrastrukturo z ureditvijo novih dostopnih poti ter zunanje okolice, povečanje stopnje varnosti prometa in potnikov, predvsem za funkcionalno ovirane osebe, povečanje dostopnosti železniškega prometa ljudem v širši okolici in izboljšanje medkrajevne povezave z nadgradnjo železniške povezave Jesenice Hrušica in gradnjo dveh novih železniških postajališč primestnega značaja,” je dejal. Dodal je, da je v projektu zajet tudi tir do Hrušice, kjer bo končna postaja lokalnih potniških vlakov, s čimer bodo “severnejšemu delu Jesenic približali železniško progo.”
Železniška postaja Jesenice trenutno beleži okoli 600 dnevnih in približno 200.000 letnih potnikov. “Zdaj imamo dnevno približno 55 potniških vlakov na železniški postaji Jesenice in 35 tovornih vlakov. Ko bo proga nadgrajena v celoti do Ljubljane in ko bo zgrajena dvotirnost, se pričakuje, da bo približno 1.200 potnikov na dan uporabljalo železniško storitev in iz 55 bomo imeli možnost 100 potniških vlakov na dan. Iz 35 tovornih vlakov je predvideno, da se bi tovorni promet povečal približno na 60 vlakov dnevno. Govorimo v obdobju tam nekje do leta 2050, 2060,” je razložil Dejan Jurkovič iz DRI-ja.
Zgrajen bo tudi podhod
V sklopu obnove železniške postaje Jesenice je predvidenih več ključnih izboljšav infrastrukture. Edmund Škerbec iz SŽ – Projektivno podjetje Ljubljana, ki je pripravilo projekt, je med drugim poudaril, da bodo v obnovljeno postajo preselili druge službe Slovenskih železnic, ki so trenutno na drugih lokacijah. Načrtuje se rušenje nekaterih starejših objektov, obnova zunanje fasade kulturno zaščitenega postajnega poslopja, prenova avle, ki bo vključevala turistični informacijski center, ter gradnja novega podhoda za varno prečkanje tirov.
Škerbec je dodal: “Zgrajen bo nov podhod, ki je potreben za varno prečkanje tirov… Ta podhod bo potekal pod vsemi postavnimi tiri, tako da poveže severni in južni del mesta, opremljen bo z dvigali, tako da tudi funkcionalno ovirane osebe lahko koristijo železniško infrastrukturo.” Prav tako bo obnovljen obstoječi podvoz Podmežakla, kjer bodo narejeni dve novi stopnišči, vodili bosta na nova dva odtočna perona, ki bosta pokrita s streho. Načrtovana je tudi gradnja novega mosta čez potok Jesenice, kar bo dodatno izboljšalo dostopnost in povezljivost v okolici postaje.
[Vir: MMC RTV SLO]; Portal24; Foto: Freepik