Večkratna uporaba ali večkratna prevara? Resnica o torbah za večkratno uporabo
V zadnjem desetletju je izraz “za večkratno uporabo” postal marketinški hit. Uporablja se za izdelke, ki bi morali biti sami po sebi primerni za ponovno uporabo, vendar so sedaj predstavljeni kot inovativni in okolju prijazni. A resničnost je pogosto bolj kompleksna.
Nekoč so bile plastične vrečke nepogrešljiv del vsakdanjega življenja. Shranjevali smo jih pod kuhinjskim pomivalnikom in uporabljali za različne namene. Vendar pa so številne države, sprejele prepoved plastičnih vrečk. To je povzročilo upad njihove razpoložljivosti in posledično smo začeli ceniti njihove nekdanje prednosti. Namesto njih smo začeli kopičiti torbe za večkratno uporabo, ki so zasedle prostor v omarah in predalih.
Trženje torb za večkratno uporabo se zdi smiselno na prvi pogled. Navsezadnje se zdi nenavadno razmišljati o “nahrbtnikih za večkratno uporabo” ali “čevljih za večkratno uporabo”. Večina stvari je bila vedno namenjena večkratni uporabi, a plastika je uvedla dobo izdelkov za enkratno uporabo, ki je trajala več desetletij.
Trajnost je postala poslovni megatrend
Danes se zavedamo škodljivih vplivov plastike za enkratno uporabo. Plaže so polne odpadkov, oceani onesnaženi, mikroplastika pa se širi v okolje in na koncu pristane tudi v naših telesih. Trajnost je postala poslovni megatrend, potrošniki pa so pripravljeni plačati več za okolju prijazne izdelke. Trgovci so se hitro prilagodili in začeli ponujati izdelke za večkratno uporabo, kot so skodelice, steklenice, vrečke, pribor, slamice in posode za shranjevanje hrane.
Kljub temu se zdi, da smo v iskanju rešitev za okoljske težave naleteli na novo težavo. Nakupujemo izdelke za večkratno uporabo in jih kopičimo, namesto da bi dejansko zmanjšali količino odpadkov. Medtem ko so izdelki za večkratno uporabo lahko trajnostna izbira, njihova proizvodnja in prevoz zahtevata več materialov in energije kot izdelki za enkratno uporabo. Kadar jih ne uporabljamo dovolj pogosto, da bi izravnali njihov okoljski odtis, postanejo problematični.
Prepoved plastičnih vrečk v Kaliforniji je dober primer tega. Po prepovedi leta 2014 so trgovine začele prodajati debelejše plastične vrečke, ki naj bi bile za večkratno uporabo. Vendar pa ljudje teh vrečk niso večkrat uporabljali, kar je povzročilo še večjo količino plastičnih odpadkov. Kalifornijci so leta 2021 ustvarili rekordnih 231.000 ton odpadkov iz plastičnih vrečk.
Prodaja steklenic za vodo za večkratno uporabo narašča, vendar prodaja ustekleničene vode še vedno raste. To kaže, da potrošniki kljub nakupu izdelkov za večkratno uporabo še vedno uporabljajo izdelke za enkratno uporabo. Rebecca Altman, okoljska sociologinja, meni, da smo postali generacija, ki verjame, da lahko z nakupovanjem rešujemo okoljske težave, namesto da bi se dejansko lotili političnih in sistemskih sprememb.
Kaj torej lahko storimo?
Kaj torej lahko storimo? Trženje izdelkov za večkratno uporabo odvrača pozornost od pomembnejših pogovorov o tem, kako zadovoljujemo svoje potrebe. Namesto da bi se osredotočili le na prevzgojo potrošnikov, je potrebno razmišljati o sistemskih spremembah. Organizacije, kot je Upstream, sodelujejo s podjetji in prizorišči, da bi spodbudile uporabo trajnih posod in pripomočkov, ki jih je mogoče vrniti in ponovno uporabiti.
Potrošniki lahko prispevajo tako, da se izogibajo nepotrebnim nakupom in uporabljajo že obstoječe izdelke. Namesto da bi kupovali vedno nove izdelke za večkratno uporabo, se lahko osredotočimo na uporabo tistih, ki jih že imamo, in spodbujamo trajnostne prakse v svojem okolju.
Na koncu je pomembno, da razumemo, da je ponovno uporaba pričakovanje, ne izjema. Zmanjševanje odpadkov in odgovorna uporaba virov sta ključna za trajnostno prihodnost. Namesto da bi sledili marketinškim trendom, moramo razmisliti o resničnih rešitvah, ki bodo pripomogle k ohranjanju našega planeta.
[Vir: The Guardian]; Portal24; Foto: Vecteezy