Slovenski mobilni operaterji z negativno oceno potrošniškega inštituta
Vsi štirje slovenski operaterji mobilne telefonije – A1, T-2, Telekom Slovenije in Telemach – so od Mednarodnega inštituta za potrošniške raziskave prejeli oceno nezadovoljivo. Razlog za tako slabo oceno je predvsem pomanjkljivo informiranje potrošnikov pred podpisom pogodbe, kar je v nasprotju z zakonodajo. Ocenjevalci so v okviru javne službe primerjalnih ocenjevanj, ki jo sofinancira ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport, pod drobnogled vzeli poslovanje teh operaterjev in ugotovili številne nepravilnosti.
Ocenjevalci so pri vsakem od štirih operaterjev dvakrat sklenili pogodbo za storitev mobilnega interneta. Posebno pozornost so namenili informacijam, ki so jih prejeli pred podpisom. Kot so sporočili, so iz poslovalnic vedno odšli z novo kartico SIM, a brez povzetka pogodbe ali vpogleda v splošne pogoje, kar bi morali prejeti še pred sklenitvijo pogodbe. “Potrošnik bi moral pred podpisom prejeti povzetek pogodbe z informacijami,” poudarjajo na inštitutu, saj to določa zakon o elektronskih komunikacijah. Ta zahteva, da potrošnik pred podpisom dobi zgoščene informacije o pogodbi, vključenih storitvah, ceni in morebitnih dodatnih stroških, prav tako pa mora imeti možnost vpogleda v splošne pogoje in cenik.
Vendar so obiski osmih poslovalnic pokazali drugačno sliko. Po poročanju MMC RTV SLO so ocenjevalci ugotovili, da so pred podpisom lahko preverili le svoje osebne podatke, vpisane v pogodbo, ki so jim jih svetovalci pokazali na tablici. V petih primerih pa niti tega niso videli, temveč so se zgolj podpisali na zaslon. Takšna praksa je daleč od zakonskih zahtev in potrošnikom onemogoča informirano odločitev.
Skriti stroški in nejasne dodatne storitve
Med obiski so se pokazale tudi druge težave. Svetovalci so pogosto “pozabili” omeniti dodatne stroške, kot je priključnina oziroma cena kartice SIM, ki znaša od šest do 12 evrov. Ta strošek sicer pogosto odpade pri vezavi, a potrošniki o tem niso bili obveščeni. Še bolj zaskrbljujoče so bile prakse pri operaterjih A1 in Telekomu Slovenije. Pri A1 ocenjevalcem niso povedali, da se s podpisom strinjajo z vklopom opcije A1 Protekt, ki je brezplačna le prvi mesec, nato pa stane 2,49 evra mesečno. Prav tako niso omenili osnovnega turističnega zavarovanja, ki je trenutno brezplačno, a bi se to lahko spremenilo. Pri Telekomu Slovenije pa so v pogodbo vključili storitev Varen splet Whalebone, za katero ocenjevalci sploh niso vedeli, kaj pomeni, kasneje pa so iz povzetka izvedeli, da stane 0,99 evra na mesec.
Trije operaterji so povzetke pogodb sicer poslali po elektronski pošti, a šele po podpisu, kar je po mnenju inštituta prepozno. “S stališča varstva potrošnikov je to prepozno, pogodba je podpisana in je ni mogoče preprosto prekiniti, saj ni bila sklenjena zunaj poslovnih prostorov,” opozarjajo. Po poročanju MMC RTV SLO to pomeni, da potrošniki nimajo možnosti pravočasno preveriti pogojev in se odločiti, ali jim ponudba res ustreza.
Na inštitutu ob tem izpostavljajo, da so pritožbe potrošnikov pogosto povezane z nepoznavanjem pogodbenih pogojev. Čeprav operaterji na spletnih straneh objavljajo splošne pogoje, cenike in druge informacije, je njihovo iskanje zamudno, nestrokovnjaki pa se v poplavi podatkov hitro izgubijo. Po poročanju MMC RTV SLO so zato na inštitutu prepričani, da bi morali operaterji poskrbeti za jasnejše in pravočasnejše informiranje. Vsebina ocenjevanja je brezplačno dostopna na spletni strani Potrošnikov zoom, kjer lahko potrošniki najdejo podrobnosti o ugotovitvah.
Portal24; Foto: Pexels