Pozor, vplivneži! Nova zakonodaja bo uredila oglaševanje na spletu
Slovensko ministrstvo začenja intenzivno obravnavati vprašanja, povezana z oglaševanjem preko vplivnežev na socialnih omrežjih, spletu. Ta hitro rastoči trend je prinesel tudi nekaj zaskrbljujočih praks. Slednje namreč kršijo predpise in zavajajo potrošnike. Zaradi tega je Vlada skupaj s Tržnim inšpektoratom Republike Slovenije začela temu področju namenjati večjo pozornost. Hkrati pa na ravni Evropske unije poteka priprava nove zakonodaje. Nova zakonodaja bo podrobneje uredila oglaševanje preko vplivnežev.
Da bi zaščitili potrošnike, morajo vplivneži, ki se ukvarjajo z oglaševanjem ali prodajo preko socialnih omrežij, spoštovati predpise o poslovanju in oglaševanju. Glavna tržna inšpektorica, Andreja But, opozarja, da mora vsak, ki oglašuje izdelke proti plačilu preko svojega profila na socialnem omrežju, ustrezno registrirati svojo dejavnost ali imeti urejen status kot pravna oseba ali samostojni podjetnik. Če vplivnež opravlja pridobitno dejavnost brez urejenega statusa, gre za delo na črno, kar je prepovedano in se kaznuje z globo.
Ne spreglejte
Poleg tega morajo vplivneži, ki nastopajo kot ponudniki storitev informacijske družbe, na svojih spletnih straneh zagotavljati lahek dostop do podatkov o podjetju, sedežu, elektronskem naslovu za komunikacijo ter matični in davčni številki. Ta zahteva velja tudi za tiste vplivneže, ki opravljajo brezplačne storitve, kot so posredovanje podatkov in oglaševalska sporočila.
Posebna pozornost upoštevanju določb o oglaševanju
Posebno pozornost je treba nameniti tudi upoštevanju določb o oglaševanju. Vse oglaševalske vsebine morajo biti razumljive in prepoznavne ter jasno označene kot takšne, pri čemer mora biti navedeno tudi ime podjetja, ki je naročnik oglasa. Ponudbe, nagradne igre in druge posebne akcije morajo biti oglaševane skladno s predpisi, pogoji pa morajo biti dostopni, jasni in razumljivi. Oglaševanje ne sme biti nedostojno, zavajajoče, žaljivo ali škodljivo za otroke, pri čemer so prepovedane tudi zavajajoče, nepoštene in agresivne poslovne prakse.
Poudarja se, da vplivneži, ki sklepajo pogodbe za nakup s potrošniki preko svojih profilov na socialnih omrežjih ali spletnih straneh, morajo spoštovati določbe o sklepanju pogodb na daljavo. To pomeni, da morajo upoštevati predpise, ki zagotavljajo varstvo potrošnikov v takšnih transakcijah.
Slovenija se bo jeseni pridružila skupnemu nadzoru držav članic, ki ga načrtuje Evropska komisija, glede oglaševanja preko vplivnežev na spletu. Ta nadzor bo obravnaval vprašanja oglaševalskih praks in njihovo skladnost z evropsko zakonodajo.
Potencialna tveganja
Rastoči trg vplivnežev prinaša veliko potencialnih tveganj za potrošnike in hkrati ustvarja številne kršitve potrošniške zakonodaje na ravni Evropske unije. Zato je Evropska komisija ustanovila delovno skupino, ki pripravlja novo zakonodajo za ureditev področja oglaševanja preko vplivnežev. Omenjena zakonodaja bo namenjena preprečevanju in sankcioniranju nespoštovanja potrošniške zakonodaje s strani vplivnežev.
Zaščita potrošnikov in zagotavljanje poštenega in preglednega oglaševanja sta ključna cilja pri urejanju področja trženja preko vplivnežev. S temi ukrepi želijo države članice in Evropska unija zagotoviti, da bodo potrošniki ustrezno obveščeni in varovani pri nakupih in interakciji z vplivneži na spletu.