Poročilo: Evropska podjetja stopnjujejo lobiranje za podnebne ukrepe
Evropska podjetja vse bolj podpirajo ambiciozne podnebne politike, ugotavlja novo poročilo organizacije InfluenceMap. Delež podjetij, ki so v celoti usklajena s strategijami za doseganje podnebnih ciljev, se je z zgolj 3 odstotkov leta 2019 povečal na 23 odstotkov leta 2025.
Ta premik odraža pomembno spremembo v odnosu evropskega gospodarstva do podnebnih vprašanj, saj vse več podjetij prepoznava pomen usklajenega delovanja za omejitev globalnega segrevanja na 1,5 stopinje Celzija, kot določa Pariški sporazum.
Podjetja spreminjajo pristop
Analiza InfluenceMap, ki je zajela skoraj 200 največjih evropskih podjetij, kaže, da se je delež tistih, ki so vsaj delno usklajeni s podnebnimi cilji, povečal na več kot polovico. Leta 2019 je le četrtina podjetij lobirala v skladu z ambicijami Evropske komisije, ki jih je uvedla z Zelenim dogovorom. Do leta 2025 se je ta delež podvojil.
Med vodilnimi so podjetja, kot so Unilever in Deutsche Telekom, saj aktivno zagovarjajo znanstveno utemeljene podnebne politike, ki so v skladu s priporočili Medvladnega odbora za podnebne spremembe (IPCC). Po mnenju analitikov to kaže, da podnebni ukrepi niso več le moralna zaveza, temveč tudi strateška poslovna odločitev, ki prinaša operativne učinkovitosti in zmanjšuje tveganja.
Poročilo prav tako izpostavlja, da se podnebno lobiranje vse bolj osredotoča na praktične ukrepe, kot so podpora obnovljivim virom energije in strožji emisijski standardi. Evropska podjetja vidijo v zelenem prehodu priložnost za krepitev konkurenčnosti, še posebej v luči naraščajočega izvoza nizkoogljičnih tehnologij, ki je od leta 2017 zrasel za 65 odstotkov, kar je primerljivo s Kitajsko (79 odstotkov) in precej več kot v ZDA (22 odstotkov).
Industrijske zveze zaostajajo
Medtem ko posamezna podjetja napredujejo, poročilo opozarja, da industrijske zveze zaostajajo. Delež zvez, ki so usklajene ali delno usklajene s podnebnimi cilji, se je z 2 odstotkov leta 2019 povečal na 12 odstotkov leta 2025, kar je bistveno manj kot pri podjetjih.
InfluenceMap analizira 80 vplivnih evropskih industrijskih zvez, med drugim tiste, ki zastopajo avtomobilsko, jeklarsko in kemično industrijo. Te zveze pogosto zastopajo interese glasnih nasprotnikov ambicioznih podnebnih politik, kar lahko zavira napredek. Na primer, nekatere zveze v sektorjih težke industrije in transporta še naprej izražajo odpor do strogih podnebnih ukrepov, kar ustvarja razkorak med njihovimi stališči in vse bolj proaktivnim pristopom podjetij.
Analitiki menijo, da bi lahko ta razlika izvirala iz dejstva, da zveze pogosto dajejo prednost stališčem najvplivnejših članov, ki so lahko bolj konzervativni. Obstaja tudi možnost, da nekatera podjetja preko zvez posredno izražajo manj priljubljene lobistične zahteve, medtem ko javno zagovarjajo podnebne cilje.
Nova dinamika v evropski politiki
Spremembe v lobiranju sovpadajo z novo usmeritvijo Evropske komisije, ki od decembra 2024 poudarja konkurenčnost kot ključni element svojega mandata. To je deloma odziv na politične premike po evropskih volitvah leta 2024, kjer so desne stranke okrepile svojo prisotnost.
Kljub temu poročilo InfluenceMap poudarja, da naraščajoča podpora podjetij podnebnim politikam spodkopava percepcijo, da so zelene regulacije grožnja dobičkom. Venetia Roxburgh, analitičarka pri InfluenceMap, pravi: »Tisti, ki glasno nasprotujejo zelenemu prehodu, imajo nesorazmerno velik vpliv v javni razpravi, a tiha večina podpira dekarbonizacijo in spodbuja napredek skozi podnebne politike.«
Evropska unija ostaja vodilna v globalnih prizadevanjih za podnebno nevtralnost do leta 2050, kar podpirajo ukrepi, kot je paket Fit for 55, ki cilja na 55-odstotno zmanjšanje emisij do leta 2030. Podjetja, ki se usklajujejo s temi cilji, ne le krepijo svojo odpornost, temveč tudi prispevajo k oblikovanju evropske gospodarske prihodnosti.
Ana Koren
Portal24; Foto: Pixabay