Končno! V Slovenijo prihaja Uber!
Po več letih ugibanj in napovedi je ameriška platforma za prevoze in dostavo Uber dokončno potrdila prihod na slovenski trg. Ameriško veleposlaništvo v Ljubljani je v torek, 13. maja 2025, napovedalo tiskovno konferenco, na kateri bo 20. maja obeležen začetek delovanja Uberja v Sloveniji. S tem se uresničujejo dolgoletna pričakovanja, saj so se o prihodu te platforme razprave vlekle že od leta 2016.
Uber, ki deluje v več kot 10.000 mestih in 69 državah, ponuja prevoze prek mobilne aplikacije, kjer uporabniki naročijo vožnjo, vnaprej vidijo ceno in ocenjujejo voznike. V Sloveniji bo platforma sprva delovala na širšem območju Ljubljane, in sicer kot klicna platforma, ki povezuje uporabnike z izvajalci prevozov, podobno kot obstoječa avtotaksi podjetja.
Zakonodajne ovire in njihovo preseganje
Prihod Uberja v Slovenijo so v preteklosti ovirali predvsem pravni in zakonodajni izzivi. Slovenska zakonodaja na področju taksi prevozov zahteva obvezno uporabo taksimetra, kar ne omogoča poslovanja prek digitalne aplikacije, kot jo uporablja Uber.
Leta 2021 je Državni zbor sprejel novelo zakona o prevozih v cestnem prometu, ki je zagotovila pravno podlago za delovanje takšnih platform. Ta novela je začela veljati aprila 2022, ustavno sodišče pa je lani potrdilo, da je zakon skladen z ustavo, s čimer so se odprla vrata za Uberjev vstop.
Kljub temu je bilo še pred nekaj leti videti, da Uber v Slovenijo ne bo prišel. Leta 2022 je Inštitut 8. marec z več kot 15.000 podpisi vložil predlog zakona, ki je ukinil pravno podlago za Uberjev prihod, sprejeto pod prejšnjo vlado.
A kot so aprila letos potrdili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, je Uber našel način za delovanje v okviru obstoječe zakonodaje. Na sestanku 14. aprila so predstavniki podjetja napovedali, da bodo v Sloveniji delovali v skladu z lokalnimi predpisi, kar so potrdili tudi za spletni portal Žurnal24.
Taksisti skeptični, nekateri že sodelujejo
Medtem ko Uber obljublja cenejše in dostopnejše prevoze, so slovenski taksisti do prihoda platforme večinoma skeptični. Nekateri opozarjajo na nelojalno konkurenco, saj menijo, da Uberjevi vozniki ne bodo podvrženi enakim strogim pravilom kot tradicionalni taksisti, ki potrebujejo licence in obrtna dovoljenja.
Predsednik Sindikata taksistov Dejan Jefim je za Forbes Slovenija napovedal proteste in celo blokado Ljubljane, če se bodo pogajanja z Uberjem nadaljevala brez vključevanja taksistov. Po drugi strani Uber že aktivno novači voznike med obstoječimi taksisti.
Po poročanju Žurnal24 so nekateri taksisti že sodelovali na sestankih z Uberjevimi predstavniki, kjer so jim obljubili prilagojene pogoje dela. Uberjev poslovni model predvideva, da vozniki delujejo kot podizvajalci, storitve pa se obračunavajo prek taksimetra, pri čemer naj bi razliko v ceni v začetni fazi pokrival Uber. To naj bi zagotovilo nižje cene za potnike, hkrati pa ohranilo skladnost z zakonodajo.
Prihod kot del širše strategije
Uberjev vstop na slovenski trg je del širše strategije širitve v srednjo in vzhodno Evropo. Podjetje je že prisotno na Hrvaškem od leta 2015, prav tako v Avstriji in Italiji, medtem ko so na Madžarskem njihove storitve ukinili leta 2016.
Uber si v Sloveniji obeta povečanje mobilnosti, zmanjšanje potrebe po lastniških vozilih in spodbujanje trajnostnih rešitev. Ameriško veleposlaništvo je v vabilu na tiskovno konferenco poudarilo, da prihod Uberja predstavlja pomemben korak k izboljšanju prevoznih možnosti in inovacij v regiji.
Miha D. Kovač
Portal24; Foto: Pexels