Natove vojaške ladje zaradi suma sabotaže obkolile kitajsko ladjo

Prejšnji teden sta bila prekinjena dva ključna podmorska internetna kabla, ki povezujeta Finsko in Švedsko s srednjo Evropo. Švedske oblasti sumijo na sabotažo, incidenta pa je osumljena kitajska ladja za razsuti tovor Yi Peng 3, ki je potovala iz Rusije v Egipt z gnojili. Po poročanju Wall Street Journala je ladja najverjetneje namerno poškodovala kabel BCS East-West Interlink, ki povezuje Švedsko z Litvo, nato pa še kabel C-Lion1 med Finsko in Nemčijo.

Preiskovalci so ugotovili, da je ladja Yi Peng 3 spustila sidro v švedskih vodah, nato pa naj bi ga vlekla več kot 100 milj. Po navedbah preiskovalcev je “zelo malo verjetno, da kapitan ne bi opazil, da je ladja izgubila hitrost, medtem ko je sidro poškodovalo kable.” Poleg tega je posadka izklopila ladijski transponder, zaradi česar ni bilo mogoče slediti njenemu gibanju preko sistema za samodejno identifikacijo (AIS). Po poškodbi drugega kabla je ladja spremenila smer v cik-cak, dvignila sidro in nadaljevala plovbo.

Osumljena ladja se trenutno nahaja v mednarodnih vodah med Dansko in Švedsko, kjer jo obkrožajo Natove ladje, medtem ko poteka preiskava. Po navedbah virov naj bi ladijsko sidro in trup kazala poškodbe, ki so skladne s poškodbami podmorskih kablov.

Pravne ovire in diplomatska vprašanja

Švedske oblasti so začele pogovore z lastniki ladje, Ningbo Yipeng Shipping, da bi Yi Peng 3 vrnili v švedske vode za nadaljnjo preiskavo. Ker pa se ladja nahaja v mednarodnih vodah, je Nato omejen z mednarodnim pomorskim pravom, ki mu preprečuje, da bi ladjo prisilil v vplutje v pristanišče.

Kitajsko zunanje ministrstvo je poudarilo, da Kitajska dosledno podpira varnost podmorske infrastrukture v skladu z mednarodnim pravom. Kljub temu ladjo krmari kitajska posadka pod kitajsko zastavo, vendar zahodne oblasti ne sumijo neposredne kitajske vpletenosti. Namesto tega sumijo, da bi za incidentom lahko stala Rusija.

Geopolitične posledice

Rusija je obtožbe zavrnila kot neutemeljene in absurdne. Kremelj je izpostavil, da zahodni uradniki niso reagirali, ko je Ukrajina leta 2022 poškodovala plinovod Severni tok. Po drugi strani strokovnjaki opozarjajo na zanimivo dejstvo, da je ladja Yi Peng 3 od leta 2019 do začetka leta 2024 delovala v kitajskih vodah, nato pa začela pogosto potovati v ruska pristanišča.

Incident se je zgodil kmalu po tem, ko so ZDA dovolile Ukrajini uporabo streliva dolgega dosega proti ciljem v Rusiji. Čeprav ni dokončnih dokazov o ruski vpletenosti, strokovnjaki menijo, da bi morale biti povezave med incidentom in geopolitičnimi razmerami predmet podrobne preiskave.

Ta incident znova odpira vprašanja o ranljivosti mednarodnih podmorskih kablov, ki so ključni za globalno komunikacijo. Zahodni strokovnjaki pozivajo k okrepitvi zaščite te infrastrukture, saj lahko morebitne sabotaže močno vplivajo na mednarodne povezave.

Portal24; Foto: Wikimedia/ Strokovnjak za množične komunikacije tretjega razreda Erick A. Parsons/ameriška mornarica. (fotografija je simbolna)