Naslednji koraki za SpaceX Starship: Priprave na zgodovinsko izstrelitev

[BBC] – Elon Musk, ustanovitelj SpaceX-a, si prizadeva revolucionirati vesoljske polete s svojo najnovejšo raketo Starship. Ta inovativna raketa je trenutno največje in najmočnejše vesoljsko plovilo, kar jih je bilo kdajkoli izdelano, in ima potencial, da vesoljska potovanja približa bolj komercialnim letalskim prevozom kot tradicionalnim raketnim sistemom. SpaceX si prizadeva, da bi bila Starship popolnoma večkratno uporabna, kar pomeni, da bi lahko po pristanku hitro ponovno vzletela.

Naslednja izstrelitev Starshipa je predvidena za 13. oktober ob 07.00 po lokalnem času, če bodo pridobljena vsa potrebna dovoljenja. Gre za peti polet Starshipa, pri čemer bodo vsi pogledi usmerjeni v fazo pristanka, še posebej na vrnitev spodnjega dela rakete, pospeševalnika Super Heavy. Do zdaj so bili poskusi pristanka omejeni na simulirane pristanke na morju, imenovane “splashdown”. Če bo polet uspešen, bo to prvič, da se bo pospeševalnik vrnil na izstrelitveno ploščad.

Musk namerava uporabiti ogromne mehanske roke izstrelitvenega stolpa, poimenovane “Mechazilla”, da ujame pospeševalnik med vračanjem. To je tehnološko izjemno zahteven postopek, ki še nikoli ni bil izveden, vendar bi uspel preboj omogočil, da bi Starship postal še bolj ekonomičen in učinkovit. Čeprav bodo tokrat poskušali ujeti le pospeševalnik, SpaceX upa, da bo v prihodnjih letih na podoben način ujela tudi zgornji del rakete.

Specifikacije in zmogljivosti Starshipa

Starship je zasnovan kot dvostopenjsko vesoljsko plovilo, pri čemer zgornji del, imenovan »ladja«, sedi na pospeševalniku Super Heavy. S 33 motorji, ki proizvedejo približno 74 meganewtonov potiska, je Starship daleč najmočnejša raketa, ki je kdajkoli poletela. Za primerjavo, ta raketa ustvarja skoraj 700-krat več potiska kot komercialno potniško letalo Airbus A320neo. Z dodatkom enega metra je celotna raketa zdaj dolga nekaj več kot 120 metrov, kar dodatno poudarja njeno velikost in moč.

Starship je skoraj dvakrat močnejša od rakete Saturn V, ki je človeštvo prva popeljala na Luno, in lahko v nizko zemeljsko orbito prepelje vsaj 150 ton tovora. Obe stopnji rakete uporabljata tekoči metan in tekoči kisik, mešanico, znano kot metaloks, ki napaja to izjemno zmogljivo plovilo.

Prejšnji testni leti in prihodnost Starshipa

Doslej so bili izvedeni štirje testni leti Starshipa. Prvi poskus je bil neuspešen, saj je raketa eksplodirala, preden se je Super Heavy uspel ločiti. Vendar pa je SpaceX znan po svoji strategiji hitrega učenja iz napak, saj z vsako izstrelitvijo pridobivajo dragocene podatke za izboljšanje sistema. Zadnji testni poleti so prinesli pomembne napredke, vključno z nadzorovanim spuščanjem ladje in pospeševalnika nad ocean, čeprav sta oba pristala v morju.

Pričakovati je, da bo Super Heavy med vračanjem povzročil gromovit zvok zaradi nadzvočne hitrosti, vendar SpaceX načrtuje, da bo pospeševalnik varno ujel s pomočjo Mechazille. Zgornji del ladje pa bo moral še vedno pristati na nogah, podobno kot bi moral to početi na Luni ali Marsu, kjer ni izstrelitvenega stolpa. Ladja se bo med pristajanjem manevrirala vodoravno, da bi povečala upor in zmanjšala hitrost, preden bo sprožila svoje motorje za zadnjo fazo pristanka.

Izzivi in načrti za prihodnost

SpaceX se sooča z različnimi tehničnimi izzivi, saj hitri testni poleti razkrivajo pomanjkljivosti, ki jih je treba hitro odpraviti. Eden največjih izzivov je preprečiti, da bi vroči plini poškodovali notranje strukture rakete. Kljub tem težavam pa ima Starship že obetavne prihodnje vloge.

SpaceX načrtuje uporabo Starshipa za več projektov, vključno s komercialnim lansiranjem satelitov Starlink, sodelovanjem z NASA pri misiji Artemis, ki naj bi človeštvo znova pripeljala na Luno, ter dolgoročnim ciljem prevoza ljudi na Mars. Čeprav potovanje na Mars trenutno še ni na obzorju, Musk upa, da bi v prihodnosti lahko Starship popeljal posadko, sestavljeno iz okoli 100 ljudi, na devetmesečno potovanje do rdečega planeta.

Poleg tega bi Starship lahko služil tudi za lansiranje večjih vesoljskih teleskopov in gradnjo vesoljske infrastrukture na Luni.

Vsaka izstrelitev Starshipa ustvari velike emisije toplogrednih plinov, predvsem zaradi velike količine porabljenega goriva. Po oceni ameriške Zvezne uprave za letalstvo (FAA) bi SpaceX z do 25 izstrelitvami Starshipa na leto izpustil skoraj 100.000 ton ekvivalenta CO2. Čeprav so te številke majhne v primerjavi s komercialno letalsko industrijo, bi se emisije lahko začele kopičiti, če bi Musk v prihodnje povečal število izstrelitev.

Če povzamemo, Starship predstavlja korak naprej v vesoljskih potovanjih, ki bi lahko preoblikoval prihodnost človeštva, od lune do Marsa in še dlje.

Portal24; Foto: Pexels