Kdo je kriv za zmedo v javnem prometu? Ministrstvo odgovarja
Te dni se slovenska javnost sooča s številnimi težavami v javnem potniškem prometu, ki so posledica nedavnih sprememb v sistemu. Na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo opozarjajo, da so ti zapleti neprijetni, vendar verjamejo, da so rešljivi. Prenova javnega prevoza je bila nujna, zato se jim zdi neprimerno, da se odgovornost za trenutno stanje prelaga izključno na Družbo za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJPP). Po njihovih besedah so težave delno posledica ravnanja koncesionarjev, ki so imeli težave z izpolnjevanjem svojih obveznosti.
Na ministrstvu poudarjajo, da so v zadnjih letih izvedli največjo reformo sistema javnega prevoza v zgodovini države, da bi dolgoročno izboljšali storitve za uporabnike. Kljub temu priznavajo, da trenutne težave povzročajo nevšečnosti, vendar so prepričani, da bodo rešitve kmalu uveljavljene.
Vzroki za nastale težave
Kot navajajo na ministrstvu, je do trenutnega stanja prišlo zaradi kombinacije različnih dejavnikov. Evropska unija je dolga leta zahtevala konkurenčni javni razpis, zadnji rok za izvedbo pa se je iztekel 3. decembra 2019. Slovenija je prvi poskus oddaje koncesij za medkrajevne avtobusne prevoze izvedla že leta 2010, nato še leta 2022, vendar oba poskusa nista bila uspešna. Šele leta 2023 je bil razpis uspešno zaključen, kar je pripeljalo do koncentracije avtobusnih prevoznikov v dveh podjetjih, Arriva in Nomago, ki zdaj obvladujeta približno 80 odstotkov trga.
Pri pripravi razpisa leta 2022 so si prizadevali omogočiti dostop do trga tudi manjšim prevoznikom, vendar so zaradi neuspeha tretji razpis izvedli brez posebnih zaščit za manjše ponudnike. Tako je na trgu zdaj duopol dveh velikih koncesionarjev, ki imata v svojih rokah večino javnih prevozov.
Kršitve koncesijskih pogodb in iskanje rešitev
Na ministrstvu izpostavljajo, da so bili aprila 2023 na razpisu izbrani štirje koncesionarji, vendar je pri izvajanju storitev prišlo do večjih zapletov. Koncesionarji so se obvezali, da bodo zagotovili zadostne kapacitete, vozila in voznike, vendar je septembra postalo očitno, da temu ni povsem tako. V nekaterih primerih so koncesionarji celo opustili izvajanje prevozov, kar je kršitev koncesijskih pogodb.
Največ težav se pojavlja v jugovzhodni Sloveniji, kjer eden od koncesionarjev ni izpolnil svojih obveznosti. Na ministrstvu zagotavljajo, da bo DUJPP naredil vse potrebno za čimprejšnjo ureditev razmer. Ob tem napovedujejo, da bodo v primeru nadaljnjih kršitev uvedli sankcije, vključno s kaznimi v višini 1.000 evrov za neizvedeno vožnjo. Ministrstvo obenem obljublja nadzor na terenu in prilagoditve, kjer bo to potrebno, da se vzpostavi stabilen sistem javnega prevoza.
[Vir: STA]; Portal24; Foto: Pixabay