Invazija kitajskih avtomobilov bo velik udarec za Evropo

Pristanišče Vlissingen na jugozahodu Nizozemske, ki že stoletja velja za eno ključnih točk svetovne trgovine, je v sredo sprejelo eno izmed svojih najpomembnejših pošiljk doslej. Gre za 5000 električnih avtomobilov, neposredno iz tovarne v Shenzhenu na Kitajskem, ki so namenjeni evropskim in britanskim cestam. Po poročanju The Telegrapha je ladja, ki je prispela v pristanišče, delo največjega kitajskega proizvajalca BYD. Ti električni avtomobili nosijo potencial, da bi lahko izbruh trenutnih mednarodnih napetosti spremenili v trgovinsko vojno med Pekingom in Zahodom.

Kitajska, pod vodstvom predsednika Xi Jinpinga, je električne avtomobile, skupaj z litijevimi baterijami in sončnimi kolektorji, razglasila za “stebre gospodarstva”. To so sektorji, ki jih je kitajska vlada izbrala kot ključne za rast izvozne proizvodnje. Minister za trgovino Wang Wentao jih je opisal kot “nove tri” kitajske industrije.

Poteza Kitajske prihaja v času, ko se sooča s padcem na nepremičninskem trgu, ki ga je povzročil spektakularen propad z dolgovi obremenjenega Evergrandea, kar je močno zamajalo zaupanje potrošnikov. Poskusi kitajskega nadzornika vrednostnih papirjev, da bi podprli 8,6 bilijona dolarjev vreden državni delniški trg s prepovedjo institucionalnim vlagateljem prodaje delnic na začetku in koncu trgovanja, kažejo, kako zaskrbljeni so uradniki glede zaupanja potrošnikov.

Domačega povpraševanja je premalo

Duncan Wrigley iz Pantheon Macroeconomics poudarja: “Po ponovnem odprtju Kitajske po pandemiji je bila industrijska proizvodnja precej močna, vendar je bilo domačega povpraševanja premalo. Gospodinjstva nerada trošijo, ker jih skrbi prihodnost. Ljudje so zaskrbljeni, da ne bodo mogli spet dobiti zaposlitve, če jih zdaj odpustijo. To prispeva k nadaljnji šibkosti nepremičninskega sektorja.”

Xi upa, da bo državno podprta proizvodnja, ki jo vodijo napredni izdelki in materiali, začela novo dobo rasti. Toda prizadevanja Kitajske, da bi rešila svoje gospodarstvo tako, da je Zahod preplavila s poceni avtomobili, so sprožila alarm med politiki v Evropi in Ameriki.

Strah Bruslja in Washingtona

V Bruslju in Washingtonu se bojijo, da bo Kitajska, katere domače povpraševanje upada, skušala izkoristiti svoje presežne zmogljivosti s prodajo blaga v tujino po nižjih cenah kot doma – s čimer bo uničila zahodno industrijo. Ker nekateri evropski uradniki že grozijo s hudimi obtožbami, Peking pa namiguje na možnost maščevanja, so trgovinske napetosti spet nevarno visoke.

Ko je BYD-jev Explorer št. 1 po pettedenski plovbi do arhipelaga Zeeland, kjer je Vlissingen, križaril skozi Rokavski preliv, je vodja Renaulta prosil Združeno kraljestvo in EU, naj sodelujeta pri boju proti napadu super poceni kitajske trgovine. Električna vozila, ki se jih boji evropska avtomobilska industrija.

“Z motorjem z notranjim zgorevanjem je bila naša prevlada nedvomna. Celo stoletje smo imeli koristi od našega strokovnega znanja s to tehnologijo, ki je predstavljala oviro za novince na trgu. Danes smo se Evropejci znašli v razmeroma krhkem položaju,” je povedal Luca de Meo, izvršni direktor francoskega proizvajalca avtomobilov.

De Meo in njegovi kolegi so upravičeno zaskrbljeni. Po podatkih Schmidt Automotive Research so Kitajci do druge polovice lanskega leta zavzeli približno 10 odstotkov evropskega trga električnih vozil.

Invazija kitajskih avtomobilov bo udarec za Evropo

Invazija kitajskih avtomobilov je lahko odlična novica za zahodne potrošnike, a grozna novica za proizvajalce avtomobilov v Evropi. Tipičen avtomobil Tesla stane okoli 40.000 funtov, medtem ko modeli BYD stanejo le 8.000 funtov. Kitajski proizvajalci avtomobilov ponujajo velikodušne popuste do 12.000 evrov, da bi povečali prodajo na celini, so ugotovili Schmidtovi raziskovalci.

Celo Elon Musk, pionir v industriji električnih vozil, ki se je nekoč smejal namigovanju, da bi BYD lahko kdaj tekmoval s Teslo, je zdaj zaskrbljen. Brez trgovinskih ovir bodo kitajski proizvajalci “precej uničili večino drugih avtomobilskih podjetij na svetu,” je dejal Musk kmalu po tem, ko je BYD konec leta 2023 prehitel Teslo kot prvi prodajalec električnih modelov na Kitajskem.

Poročilo Bloomberg New Energy Finance napoveduje, da bo letna prodaja električnih vozil po vsem svetu do leta 2040 dosegla 56 milijonov – kar je enako 58 odstotkom celotne prodaje avtomobilov po vsem svetu. Tudi kitajski delež na trgu električnih avtomobilov naj bi do konca tega desetletja dosegel 40 odstotkov. Strokovnjaki to primerjajo s tem, kako je Kitajska prevladala v solarni industriji.

Kitajska ima ogromne prednosti

“Kitajska ima ogromne prednosti: ker je že zgradila ogromne zmogljivosti, so proizvodni stroški veliko nižji in ima vse dobavne verige. V zadnjih treh do petih letih so stroški proizvodnje baterij za električna vozila tako padli, da jih ni potrebujejo toliko neposredne vladne podpore,” pravi Wrigley.

Težko je prezreti odmeve preteklih kitajskih razcvetov, ki so povzročili zaskrbljenost glede razširjenega odmetavanja blaga težke industrije, kot so kemikalije, jeklo in tekstil.

“Kitajska industrijska politika danes ustvarja veliko bolj konkurenčne industrijske dejavnike. Presežne zmogljivosti v zaščitenih panogah preplavljajo svetovne trge in lahko spodkopavajo našo industrijsko bazo,” je novembra na konferenci v Berlinu opozorila predsednica Evropske komisije Ursula Von der Leyen.

Bruselj je še posebej zaskrbljen

Bruselj je še posebej zaskrbljen, da se bodo presežne zmogljivosti izvozile, zlasti če bodo presežne zmogljivosti spodbujale neposredne in posredne subvencije. “To se bo poslabšalo, saj se kitajsko gospodarstvo upočasnjuje in domače povpraševanje ne okreva,” je dodala Von der Leyen. Nobenega dvoma ni, da so bili kitajski proizvajalci avtomobilov upravičenci do nekaterih izjemno velikodušnih subvencij.

“Subvencije in davčne olajšave so ustvarile kronične presežne zmogljivosti in hudo cenovno konkurenco – pa tudi neusmiljeno učinkovita podjetja,” je dejal Yanmei Xie iz Gavekal Research. Lani so politiki predstavili nove podporne ukrepe.

Z mislijo na prihajajočo ponovno izvolitev je Von der Leyen obljubila ukrepe za zaščito evropske industrijske hrbtenice. Proizvodnja avtomobilov je še posebej občutljiva, ker jo evropski voditelji vidijo “kot preteklost in prihodnost temelj evropskega industrijskega uspeha”, je dejal Xie.

Carine in subvencije

Za kitajske električne avtomobile v ZDA že veljajo 25-odstotne carine, zato je zaradi tamkajšnjega visokega protekcionizma trgovina z Evropo za Kitajsko postala pomembnejša kot kdaj koli prej. Vendar je Evropska unija sprožila protisubvencijsko preiskavo kitajske industrije električnih avtomobilov. Uradniki menijo, da so subvencije že omogočile kitajskemu izvozu, da je nelojalno znižal evropske cene električnih vozil za petino. Grozile so 10- do 15-odstotne carine. Dodatne preiskave bi lahko vključevale vetrne turbine, jeklo in medicinske pripomočke, meni Xie.

Usoda evropske solarne industrije bi lahko bila precedens. Proizvajalci solarnih panelov na celini so Bruselj zaprosili za pomoč, potem ko jih je prizadel cenejši uvoz in presežna ponudba iz Kitajske, vendar je nemški minister za gospodarstvo Robert Habeck opozoril, da bi lahko trgovinske omejitve finančno obremenile podjetja v EU, ki sestavljajo in nameščajo solarne panele z uvoženimi deli.

Zahodni proizvajalci avtomobilov se najbolj bojijo povračilnih ukrepov

Miguel Stilwell d’Andrade, vodja portugalskega komunalnega podjetja EDP, je poudaril, da je cena sončnih kolektorjev v ZDA zaradi carin na kitajski uvoz več kot dvakrat višja od cene v Evropi. Evropska komisarka za finančne storitve Mairead McGuinness pa je zaskrbljena, da bi lahko bil prehod na zeleno energijo moten.

Zahodni proizvajalci avtomobilov se najbolj bojijo povračilnih ukrepov. Mnogi imajo pomembne kitajske operacije in večina se zanaša na kitajske dele, zlasti baterije, za svoje električne modele. Pri zajezitvi kitajske širitve bi lahko prodali več svojih avtomobilov, vendar bi za njihovo proizvodnjo potrebovali več kitajskih materialov.

Tu Le, ustanovitelj podjetja Sino Auto Insights, industrijo obtožuje hinavščine: “Poglejte, kako so tuji proizvajalci avtomobilov izkoristili kitajski trg v zadnjih 40 letih. Volkswagen, Toyota in General Motors brez tega ne bi bili to, kar so.” Zato je zamisel, da nočejo tekmovati ali da samo želijo tekmovati s Kitajsko pod lastnimi pogoji in na svojih domačih trgih, nekako smešna in ironična.”

[Vir: The Telegraph]; Portal24

Za celoten članek kliknite: https://portal24.si/invazija-kitajskih-avtomobilov-bo-velik-udarec-za-evropo/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=invazija-kitajskih-avtomobilov-bo-velik-udarec-za-evropo