Gradnja drugega tira: Projekt ne teče po načrtih, roki zamujajo

Projektni svet za civilni nadzor nad gradnjo drugega tira Divača–Koper je v svojem osmem poročilu izrazil zaskrbljenost nad potekom projekta. Ocenjujejo, da gradnja ne poteka optimalno, saj so pogodbeni roki preseženi, javnost pa ni ustrezno obveščena o dejanskem stanju in pričakovanem zaključku del, navaja MMC RTV SLO. Civilni nadzorniki vladi predlagajo večji nadzor nad porabo sredstev ter vzpostavitev neposrednega stika z vlado, vključno s sestankom s predsednikom vlade Robertom Golobom, da bi naslovili ključne težave.

Poročilo izpostavlja zamude pri gradnji, vprašljivo kakovost nadzora in nejasnosti glede končnih rokov. Projektni svet je kritičen do pomanjkljive komunikacije s pristojnimi institucijami, kot so ministrstvo za infrastrukturo in družba 2TDK, ter opozarja na neupravičene finančne zahtevke izvajalcev. “Odsek med Črnim Kalom in Koprom bi moral biti končan že junija lani, imamo problematiko na stroškovnem delu. Veliki zahtevki za dodatna dela so po našem prepričanju neupravičeni, neutemeljeni in do neke mere celo nesramni,” je na novinarski konferenci v Ljubljani dejal predsednik projektnega sveta Jadran Bajec.

Zamude in geološke težave ovirajo napredek

Ena od ključnih ovir pri gradnji je premostitev kanjona Glinščice, kjer so pomanjkljive predhodne raziskave prispevale k znatnim zamudam. Po poročanju MMC RTV SLO so civilni nadzorniki opozorili na neustrezno načrtovanje trase, ki ni upoštevalo geoloških posebnosti območja. Poleg tega so na trasi odkrili 90 kraških jam od predvidenih 110, kar je dodatno zapletlo delo. “Kar me skrbi kot geografa, je zasipavanje in praktično onemogočanje vodnega pretoka,” je za Radio Slovenija poudaril Damir Josipovič iz civilnega nadzora. Zapiranje vodnih poti bi lahko ob močnih nalivih povzročilo resne težave.

Za reševanje teh izzivov so vključeni hidrologi in krasoslovci. Drago Dvanajščak iz 2TDK-ja je pojasnil: “Ti so določili, kje je treba narediti prosto pot vodi, ki ji ne smemo spreminjati poteka.” Tam, kjer so naleteli na vodne kanale, so uporabili cevi ali prepusten material, ponekod pa kombinacijo obojega. Kljub tem ukrepom ostaja vprašanje, ali bodo rešitve zadostovale za dolgoročno varnost in funkcionalnost proge.

Finančni zapleti in podaljšani roki

Civilni nadzor dvomi v napovedi ministrice za infrastrukturo, da bodo prvi vlaki po drugem tiru zapeljali že v prvi polovici prihodnjega leta. “Projekt se nikoli ne konča takrat, ko gre gradbinec z gradbišča, in tudi v tem primeru bo gradbinec zelo težko šel z gradbišča pred letom 2027,” je ocenil Bajec. Dodal je, da pridobivanje uporabnega in obratovalnega dovoljenja v Sloveniji traja predolgo, kar dodatno oddaljuje zaključek projekta. “Ta konec se po našem mnenju ne bo zgodil pred 31. marcem 2027. Bili bi zelo veseli, če bi investitor, ministrstvo ali kdo drug rekel, da bo mogoče dobiti obratovalno dovoljenje prej, vendar očitno tega junaka ni,” je bil jasen.

Po poročanju MMC RTV SLO so se pojavili tudi zapleti zaradi turškega partnerja Yapi Markezi, ki ne plačuje svojih dobaviteljev. Bajec je pojasnil: “Po naših informacijah ni problem v tem, da je Yapi Markezi insolventen, problem je, da za ta problem ni rešitve oziroma ni jasno napisanega pogodbenega ali drugega dogovora.” Poleg tega je projektni svet izpostavil problem podražitve projekta, vključno s 350-milijonskim zahtevkom izvajalca Kolektor CPG, ki ga pripisujejo zapletom v dolini Glinščice.

Transparentnost in nadzor pod vprašajem

Poročilo opozarja na netransparentnost in visoke stroške, povezane z vodenjem projekta. “Ostaja tudi problem, da ni bilo nikoli razčiščeno, zakaj je bilo potrebno tako astronomsko plačilo za pripravo investicijskega programa, ki ga je izdelalo podjetje Deloitte,” je dejal Josipovič. Kot je dodal Emil Milan Pintar, je priprava programa stala več kot milijon evrov, kar močno presega običajne cene, ki se gibljejo med 30.000 in 50.000 evri. Pintar je kritičen tudi do previsokih sredstev za nadzor, ki so v primerjavi s tujino dvakrat višja, in se sprašuje, kaj počne 200 inženirjev, angažiranih za enoletni nadzor.

Po poročanju MMC RTV SLO civilni nadzor ugotavlja, da projekt kljub določenemu napredku ne poteka gospodarno, odločitve pa niso sprejete transparentno. Ob tem so izrazili željo po neposrednem dialogu z vlado, saj menijo, da sedanji način sodelovanja z 2TDK in ministrstvom ni zadosten. Sklepna ocena delovanja pristojnih organov za leto 2024 je le pogojno pozitivna, saj so se nekatere prakse poslabšale, podatki pa so bili pred svetom zamolčani. Projektni svet tako pričakuje sestanek z vlado, da bi naslovili te pereče težave in zagotovili boljši potek gradnje v prihodnje.

Portal24; Foto: 2TDK/fotografija je simbolna