Finska pridržala rusko povezano ladjo zaradi suma sabotaže v Baltskem morju
Finske oblasti so v četrtek zgodaj zjutraj pridržale ladjo Eagle S, povezano z Rusijo, in sicer zaradi suma, da je poškodovala ključne infrastrukturne povezave v Baltskem morju, navaja AP. Incident vključuje škodo na napajalnem kablu Estlink-2, ki zagotavlja elektriko med Finsko in Estonijo, ter poškodbe več podatkovnih kablov, so sporočile finske oblasti. Policija in mejna straža so se vkrcali na ladjo, ki pluje pod zastavo Cookovih otokov, in jo zadržali v finskih teritorialnih vodah.
Ladjo Eagle S so finski cariniki in Evropska komisija označili kot del t. i. ruske senčne flote tankerjev za gorivo. Gre za starejša plovila z nejasnim lastništvom, ki delujejo brez ustreznega zahodnega zavarovanja, kar povečuje tveganje za okoljske nesreče. Tovrstna plovila so bila pogosto uporabljena za izogibanje sankcijam, uvedenim proti Rusiji zaradi njene invazije na Ukrajino. Ruska uporaba teh plovil je povzročila številne okoljske in varnostne pomisleke.
Po navedbah televizije Yle finska policija sumi, da je sidro ladje Eagle S povzročilo škodo na kablu Estlink-2. Popravilo kabla bi lahko trajalo tudi do sedem mesecev, kar poudarja resnost incidenta in posledice za regionalno energetsko infrastrukturo.
Reakcije in opozorila iz EU
Visoka zunanjepolitična predstavnica EU, Kaja Kallas, je incident označila za najnovejši primer napada na kritično infrastrukturo. “To je še en primer groženj, ki jih predstavlja ruska flota v senci, ki ogroža varnost in okolje, hkrati pa financira ruski vojni proračun,” je dejala Kallas. Ob tem je pohvalila hitro ukrepanje finskih oblasti in napovedala dodatne ukrepe, vključno z možnostjo novih sankcij proti tej floti.
Incident je sprožil tudi nujni sestanek estonske vlade. Premier Kristen Michal je na tiskovni konferenci opozoril na nevarnosti, ki jih predstavljajo tankerji v senci, saj “omogočajo Rusiji financiranje hibridnih napadov.” Michal je izpostavil potrebo po izboljšanju spremljanja in zaščite kritične infrastrukture tako na kopnem kot na morju.
Estonski predsednik Alar Karis je poudaril, da ponavljajoče se poškodbe infrastrukture v Baltskem morju kažejo na sistemsko grožnjo. Na platformi X je zapisal, da bo Estonija skupaj s Finsko in zaveznicami v Natu sprejela ukrepe za obvladovanje te grožnje.
Naraščajoče napetosti in zgodovina incidentov
Incident z ladjo Eagle S je del širšega vzorca motenj kritične infrastrukture v regiji. V preteklosti sta bila poškodovana tudi dva podatkovna kabla – eden med Finsko in Nemčijo, drugi med Litvo in Švedsko. Nemški obrambni minister je te dogodke označil za sabotažo, čeprav dokazov o odgovornosti ni predstavil.
Podoben primer so predstavljale eksplozije na plinovodih Severni tok septembra 2022, za katere so prav tako sumili sabotažo. Ti incidenti dodatno povečujejo napetosti v regiji in poudarjajo ranljivost energetske in komunikacijske infrastrukture v Baltskem morju.
Kljub poškodbi kabla Estlink-2 je estonski operater Elering zagotovil, da bo energetska preskrba na estonski strani ostala stabilna, saj je na voljo dovolj prostih zmogljivosti za pokritje trenutnih potreb. Vendar pa incidenti, kot je ta, opozarjajo na nujnost izboljšane zaščite infrastrukture, ki je ključnega pomena za energetsko in digitalno povezljivost v regiji.