Evropski davek na pogoste letalske potnike bi lahko prinesel 64 milijard evrov letno
[The Guardian] – Nedavna študija, ki jo je izvedla New Economics Foundation (NEF), kaže, da bi lahko uvedba posebnega davka na pogosto leteče potnike v Evropi letno prinesla 64 milijard evrov in znatno zmanjšala emisije ogljika. Poročilo poudarja, da bi z višjo dajatvijo na vsak nadaljnji povratni let, izveden po prvem letu, zmanjšali emisije letalskega sektorja za kar 21 odstotkov. Ta predlog bi vplival predvsem na majhen delež prebivalstva, saj bi večina ljudi (72 odstotkov) lahko letela enkrat letno ali sploh ne brez dodatnih stroškov. Zbrana sredstva bi lahko bila usmerjena v izboljšanje železniške in avtobusne infrastrukture, kar bi zmanjšalo odvisnost od letalskih prevozov.
Magdalena Heuwieser iz kampanje Stay Grounded je dejala, da bi takšna dajatev pripomogla k omejevanju pretiranega letenja, ki je značilno predvsem za bogatejše potnike. Trenutno letalske vozovnice niso progresivno obdavčene glede na število letov, kar pomeni, da bogati ljudje, ki pogosto potujejo, prispevajo k onesnaženju enako kot tisti, ki letijo zgolj občasno. Študija, ki jo je ekskluzivno objavil Guardian, je prva v Evropi, ki obravnava tovrstno davčno reformo.
Okoljski učinki in pravičnost obdavčitve
Po analizi, ki so jo izvedli raziskovalci iz CE Delft, bi davek na pogoste potnike lahko zmanjšal število letalskih potnikov za 26 odstotkov do leta 2028. To bi bistveno prispevalo k zmanjšanju emisij, ki jih povzroča letalski sektor. Predlagani sistem bi deloval tako, da prvi povratni let v enem letu ne bi bil obdavčen, vsak naslednji povratni let pa bi bil obremenjen s 100 evri dajatve, pri čemer bi bili dodatni stroški odvisni od dolžine potovanja in razreda sedeža.
Analiza anketnih podatkov je pokazala, da bi bil davek najbolj obremenjujoč za bogatejše prebivalstvo, saj ti veliko pogosteje letijo. Le 15 odstotkov gospodinjstev z letnim dohodkom pod 20.000 evrov bi bilo prizadetih, medtem ko bi davek plačevalo 63 odstotkov gospodinjstev z dohodkom nad 100.000 evrov. Kljub temu bi predlog ostal v skladu z zakonodajo EU in nacionalnimi zakoni, čeprav bi zaradi zakonov o varovanju zasebnosti podatkov lahko prišlo do težav pri prikazovanju cen letalskih vozovnic.
Emisije iz letalstva namreč hitro naraščajo, letalska industrija pa še vedno uživa različne subvencije. Letalsko gorivo je oproščeno dajatev, vozovnice so pogosto izvzete iz plačila DDV, in večina emisij iz letov je izpuščena iz evropske sheme trgovanja z emisijami.
Družbena odgovornost in možnosti za prihodnost
V poročilu je poudarjeno, da bi bila uvedba dajatve na ravni EU najbolj učinkovit način za obvladovanje naraščajočega onesnaževanja iz letalstva. Vendar pa bi to zahtevalo soglasje vseh držav članic, kar je zaradi davčne politike v preteklosti že predstavljalo velik izziv. Namesto tega poročilo predlaga, da bi lahko posamezne države ali manjše zveze držav uvedle prvo fazo tega davka, čeprav ni jasno, kako bi takšna dejanja vplivala na trg.
Marlene Engelhorn, avstrijska dedinja, ki se je zavezala, da bo razdelila 90 odstotkov svojega premoženja, meni, da je skrajni čas, da bogati ljudje prevzamejo odgovornost za okoljske posledice svojega življenjskega sloga. Njeno stališče odraža širše gibanje, ki zahteva, da bogatejši prispevajo k stroškom reševanja planeta.
Strokovnjaki za letalstvo sicer opozarjajo, da tehnologije, kot so sintetična goriva, električna letala in učinkovitejše delovanje, še vedno predstavljajo večji tehnološki izziv v letalskem sektorju kot v drugih panogah. Kljub temu bi zmanjšanje števila letov ter prehod na okolju prijaznejša letalska sredstva lahko bila ključna za prihodnost.
Sola Zhang, strokovnjakinja za letalstvo, poudarja, da morajo tisti, ki letijo več kot enkrat ali dvakrat na leto, spoznati, da predstavljajo le majhen del svetovnega prebivalstva, vendar porabljajo znaten delež globalnega okoljskega proračuna. Manj letenja ali prehod na drugačna prevozna sredstva sta po njenem mnenju najbolj učinkoviti rešitvi za zmanjšanje emisij iz letalstva.
Portal24; Foto: Pexels