Carinska vojna: EU zaostruje pravila za kitajska EV, Kitajska odgovarja z grožnjami
Evropska unija (EU) je nedavno razkrila, da bo uvedla carine na kitajska električna vozila (EV), in sicer do višine 38,1 odstotkov. EU si namreč želi zajeziti poplavo cenejših kitajskih električnih vozil na evropskem trgu. Ta ukrep naj bi zaščitil evropske proizvajalce EV, katerih konkurenčnost je ogrožena zaradi poceni kitajskih vozil. Ukrep bo vplival na glavne kitajske proizvajalce avtomobilov, kot so Geely (20 odstotkov), BYD (17,4 odstotkov) in SAIC (38,1 odstotkov). Tudi drugi kitajski proizvajalci električnih vozil bodo verjetno videli tarife v razponu od 21 do 38,1 odstotkov, odvisno od njihovega sodelovanja pri preiskavah EU.
Kitajska vlada je EU obtožila protekcionizma in napovedala povračilne ukrepe, ki bi lahko vključevali dajatve na evropske izdelke, kot so svinjina, mlečni izdelki, žganje in luksuzno blago. Tiskovni predstavnik kitajskega zunanjega ministrstva Lin Jian je na tiskovni konferenci dejal: “Pozivamo EU, naj takoj popravi svoje napačne prakse, preneha politizirati gospodarska in trgovinska vprašanja ter ustrezno obravnava gospodarska in trgovinska trenja z dialogom in posvetovanjem.”
Razlogi za uvedbo carin in morebitne posledice
EU je svojo odločitev utemeljila s trditvijo, da kitajska vlada zagotavlja nepoštene subvencije proizvajalcem električnih vozil, kar jim omogoča prodajo po nižjih cenah v Evropi. Te subvencije naj bi izkrivljale konkurenco na evropskem trgu, saj evropski proizvajalci ne morejo konkurirati tako nizkim cenam. Predvidene carine naj bi začele veljati 4. julija in naj bi bile približno enake znesku trenutnih kitajskih državnih subvencij.
Poleg kitajskih proizvajalcev električnih vozil, kot so Geely, BYD in SAIC, bodo tarife vplivale tudi na druga kitajska podjetja, ki sodelujejo pri preiskavah EU. Proizvajalci električnih vozil, kot sta BMW in Tesla, ki imata tovarne na Kitajskem in izkoriščata nižje proizvodne stroške, bodo prav tako občutili posledice.
Kitajski odziv in možni povračilni ukrepi
Kitajska je EU že obtožila protekcionističnega ravnanja in jo pozvala, naj premisli svojo odločitev. Lin Jian, tiskovni predstavnik kitajskega zunanjega ministrstva, je izjavil, da bo Kitajska storila vse, kar je v njeni moči, da zaščiti svoje interese in proizvajalce avtomobilov. Pozval je EU, naj preneha politizirati gospodarska in trgovinska vprašanja ter rešuje spore z dialogom.
Vendar pa je ta poteza EU povzročila skrb, da bi se Kitajska lahko maščevala z uvedbo lastnih tarif na evropske izdelke. Če se to zgodi, bi to lahko povzročilo popolno trgovinsko vojno med EU in Kitajsko, kar bi imelo daljnosežne posledice za globalno gospodarstvo.
Evropski sektorji, ki bi lahko bili tarča kitajskih carin
Med sektorji, ki bi jih Kitajska lahko tarčno prizadela, so žganje in alkoholne pijače. Kitajska je že marca začela protidampinško preiskavo žganja iz EU, kar je bila reakcija na namige o morebitnih carinah na električna vozila. Podjetji, kot sta Pernod Ricard in Remy Cointreau, sta se že soočili s posledicami teh preiskav.
Poleg alkoholnih pijač je tudi živilska industrija EU pod pritiskom. Kitajska je že znana po povračilnih ukrepih na hrano, kar se je pokazalo pri prepovedi uvoza morske hrane iz Japonske zaradi sporov glede morskih voda. Tako so proizvajalci svinjine in mlečnih izdelkov v EU zaskrbljeni zaradi morebitnih kitajskih preiskav.
Čeprav bi te povračilne dajatve lahko škodile evropskim podjetjem, bi lahko prizadele tudi Kitajsko. EU je namreč ena največjih uvoznih partneric Kitajske, ki je leta 2023 uvozila približno 36 % svojega uvoza mlečnih izdelkov iz bloka. Ustavitev teh trgovinskih tokov bi lahko imela negativne posledice za kitajski trg.
Sektor luksuznih izdelkov in potencialne motnje v dobavni verigi
Luksuzni izdelki iz EU bi bili prav tako tarča povračilnih ukrepov. Kitajski trg je ključen za evropske znamke, kot so LVMH, Gucci, Prada in druge, ki prodajajo torbice, parfume, oblačila in druge luksuzne dodatke. V času po pandemiji, ko povpraševanje po luksuznih izdelkih že upada zaradi višjih življenjskih stroškov, bi dodatne carine še bolj prizadele ta sektor.
Kitajska ima tudi ključno vlogo v globalni dobavni verigi kritičnih mineralov, ki so pomembni za zeleno preobrazbo EU. Kitajska je že pokazala, da je pripravljena uporabiti ta sektor kot orodje v trgovinskih sporih, kot je bilo razvidno pri ustavitvi izvoza redkih zemeljskih mineralov na Japonsko. Če bi Kitajska storila enako z EU, bi to lahko imelo katastrofalne posledice za evropske cilje glede trajnostnega razvoja.
EU je nedavno sprožila tudi protidampinško preiskavo kitajskih biogoriv, kar bi lahko dodatno zaostrilo trgovinske napetosti. Čeprav se trgovinska vojna še ni začela, je potrebno hitro ukrepanje in iskanje kompromisov, da bi se izognili gospodarski škodi na obeh straneh.
EU in Kitajska se trenutno soočata z napetostmi, ki bi lahko prerasle v popolno trgovinsko vojno. EU želi zaščititi svoje proizvajalce električnih vozil pred nepošteno konkurenco, medtem ko Kitajska vidi te ukrepe kot protekcionistične in grozeče za svoje gospodarske interese. Povračilni ukrepi Kitajske bi lahko prizadeli številne evropske sektorje, kar bi imelo daljnosežne gospodarske posledice.
[Vir: Euronews]; Portal24; Foto: Freepik