Air New Zealand opustil cilje zmanjšanja emisij ogljika do leta 2030
Air New Zealand je ta teden opustil svoje cilje zmanjšanja emisij ogljika do leta 2030, pri čemer je kot razloge navedel zamude pri izdelavi novih letal, pomanjkanje alternativnega goriva in zahtevne predpise ter politike. Novica je vzbudila zaskrbljenost med okoljskimi skupinami, ki so že dolgo dvomile v sposobnost letalske industrije, da sama zmanjša svoje emisije.
“Ta novica potrjuje tisto, kar že vemo – da letalski industriji ni mogoče zaupati, da bo zmanjšala lastne emisije,” je dejala skupina za kampanjo Stay Grounded. Skupina je dodala, da bo zelo verjetno več letalskih družb opustilo svoje cilje zmanjšanja emisij, saj postane jasno, da uporaba tako imenovanega ‘SAF’ (trajnostnega letalskega goriva) ni izvedljiva v zadostnem obsegu.
Air New Zealand, eno največjih podjetij v državi po prihodkih, je opustil cilje iz pobude Science Based Targets (SBTi), kar predstavlja največji preobrat v zavezah letalske družbe do okvira ZN za korporacije, da ostanejo na pravi poti pri izpolnjevanju Pariškega sporazuma o zmanjšanju emisij. Ta poteza poudarja ovire, s katerimi se soočajo prevozniki in oblikovalci politik pri zmanjševanju emisij iz letalstva.
Resničnost
James Higham, strokovnjak za trajnostni turizem na univerzi Griffith v Avstraliji, je dejal: “Če tega ne zmore niti Air New Zealand, to nekako utrjuje resničnost, da je zmanjšanje emisij iz letalstva v sedanjem tehničnem režimu nemogoča naloga.”
V torkovi posodobitvi je Air New Zealand močno obrnil svoje cilje glede emisij. Leta 2022 je družba obljubila 28,9-odstotno zmanjšanje emisij ogljika do leta 2030 glede na izhodišče iz leta 2019. Zdaj pa revidira svoj kratkoročni cilj zaradi trenutnih izzivov.
Kljub opustitvi ciljev do leta 2030, Air New Zealand namerava v skladu s Pariškim sporazumom do leta 2050 doseči neto ničelne emisije ogljika. Izvršni direktor Greg Foran je dejal, da bo prevoznik določil nove kratkoročne cilje zmanjšanja emisij, ki bodo bolje odražali izzive glede letal in razpoložljivosti alternativnega reaktivnega goriva. Poudaril je, da težave v globalni proizvodnji in dobavni verigi upočasnjujejo uvedbo varčnejših letal, medtem ko so dostopnost in razpoložljivost alternativnih goriv ter nastavitve globalne in domače politike izven neposrednega nadzora letalske družbe.
Znova neuspešni
Stay Grounded opozarja, da je letalska industrija vedno znova neuspešna pri doseganju okoljskih ciljev in da edina rešitev za Air New Zealand, da ustrezno zmanjša svoje emisije, je ustavitev njihovih načrtov rasti in močno zmanjšanje števila letov.
Letalski sektor po vsem svetu se sooča s podobnimi težavami. Letalski prevoz predstavlja približno 2,5 odstotka svetovnih emisij ogljika, vendar je ena izmed najbolj ogljično intenzivnih dejavnosti na potnika. Brez posredovanja se bodo emisije CO2 iz komercialnih letal do leta 2050 potrojile. Proizvodnja učinkovitejših letal zaostaja za načrtom, deloma zaradi zamud, ki jih je povzročila pandemija COVID-19, izboljšave pri zmanjševanju porabe goriva pa so počasne.
SAF trenutno predstavlja le 0,2 odstotka vsega porabljenega goriva, vendar mora do leta 2030 doseči 10 do 15 odstotkov, da bi do leta 2050 ostal na pravi poti za neto nič. Zaradi omejene količine je vsaj dvakrat dražji od konvencionalnega reaktivnega goriva.
Sola Zheng, višja raziskovalka pri Mednarodnem svetu za čisti transport, meni, da je cilj težko dosegljiv, vendar nujen. Dodaja, da je cilj strog, razen če so letalske družbe pripravljene upočasniti svojo rast. Med letalskimi prevozniki, ki so opustili svoje kratkoročne cilje glede emisij, so tudi United Airlines, Lufthansa, easyJet, LATAM Airlines Chile in Japan Airlines.
Alternative
Alternativne nizkoogljične oblike zračnega prevoza, kot so električna ali vodikova letala, so še vedno v povojih in niso komercialno upravičene. Leti na dolge razdalje doživljajo preporod z odpiranjem novih prog in naraščajočimi naložbami vlad, zlasti v Evropi.
Analitiki opozarjajo, da obseg proizvedenega trajnostnega goriva predstavlja majhen delež povpraševanja. Predsednica Air New Zealand, Dame Therese Walsh, je dejala, da bo prevoznik obnovil svojo zavzetost za globalne in domače regulativne in politične nastavitve, ki bodo pomagale letalskemu sektorju pri zmanjševanju emisij.
Avstralski minister za podnebne spremembe in energijo Chris Bowen je po srečanju s svojim novozelandskim kolegom poudaril potrebo po vladni podpori pri reševanju teh izzivov. Stay Grounded trdi, da je potrebna stroga vladna ureditev, ki bo ljudi odvrnila od letenja, kot so dajatev za pogoste potnike, davek na kerozin, letališke omejitve in konec širitve letališč.
Edina rešitev za bistveno zmanjšanje letalskih emisij je manj letenja, meni James Higham. “Air New Zealand je poskusil vse, vendar se nič ne spremeni,” pravi. Hannah Lawrence iz Stay Grounded dodaja, da so ‘rešitve’, na katere se industrija zanaša, nezadostne in zgolj omogočajo odlaganje smiselnega ukrepanja. Namesto da čakamo na industrijo, potrebujemo močno vladno ureditev za zmanjšanje letov.
[Vir: Euronews]; Portal24; Foto: Pexels