Nemški avtomobilski koncern Volkswagen je zavrnil navedbe, da je moral zaradi pomanjkanja čipov ustaviti proizvodnjo v tovarni v Wolfsburgu. Kot so pojasnili, gre zgolj za načrtovan remont in redni popis. Kljub temu priznavajo, da pomanjkanje polprevodnikov povzroča resne izzive v dobavni verigi, deloma tudi zaradi spora, povezanega s kitajsko tovarno Nexperia na Nizozemskem.
Podjetje Nexperia, ki ima sedež v Nijmegenu, je eno vodilnih proizvajalk polprevodnikov na svetu. Lani je industriji dobavilo več kot 80 milijard komponent, predvsem za električna vozila. Po navedbah DW so čipi te družbe prisotni v skoraj vsakem električnem avtomobilu na svetu.
Toda podjetje je v lasti kitajskega koncerna Wingtech Technology, ki je delno v državni lasti. Združene države so Wingtech uvrstile na seznam podjetij, ki jim je prepovedan dostop do sodobne tehnologije, saj oskrbuje tudi kitajsko vojaško industrijo.
Zaradi teh varnostnih pomislekov je nizozemska vlada konec septembra sprejela izjemen ukrep in začasno suspendirala kitajskega lastnika, navaja DW. Vse poslovne odločitve Nexperie mora zdaj potrditi Haag, saj obstaja bojazen, da bi lahko podjetje izgubilo ključno znanje ali da bi se proizvodnja v času krize ustavila.
Težave so se poglobile, ko je kitajski lastnik v začetku oktobra prekinil dobavo komponent znotraj lastnega podjetja in zahteval plačila v kitajski valuti. Posledično je dobava iz Nizozemske v evropske tovarne zastala, rešitev pa po navedbah DW še ni bila dosežena.
Nemški proizvajalci pod pritiskom
Nemški časnik Bild je poročal, da bi lahko težave pri dobavi čipov vplivale tudi na Volkswagnove tovarne v Zwickauu, Emdnu in Hannovru, kjer izdelujejo električna vozila. Za tovarno v Osnabrücku po teh navedbah ustavitev ni predvidena.
Volkswagen je kasneje izdal uradno pojasnilo, da tovarna v Wolfsburgu res stoji, vendar le zaradi načrtovanih del. Proizvodnja modelov Golf, Tiguan, Touran in Tayron naj bi se ponovno zagnala v začetku prihodnjega tedna. V podjetju so poudarili, da sicer ne prejemajo čipov neposredno od Nexperie, a da „zaskrbljeno spremljajo razmere na trgu polprevodnikov“ in iščejo rešitve za stabilno oskrbo.
Za nemški javni servis NDR so predstavniki Volkswagna povedali, da gre za politični spor, ki ga gospodarstvo samo ne more rešiti. „Potrebno je posredovanje na najvišji politični ravni,“ so poudarili.
Evropska odvisnost od kitajskih polprevodnikov
Po podatkih avstrijskega podjetja Prewave, ki jih navaja časnik Handelsblatt, uporabljajo čipe Nexperia skoraj vsi vodilni evropski koncerni v letalski in obrambni industriji. V strojništvu jih uporablja približno 95 odstotkov podjetij, v medicinski tehnologiji 86 odstotkov, v avtomobilski industriji pa skoraj polovica proizvajalcev.
Težave Nexperie so zato sprožile širšo skrb tudi v Berlinu. Predsednica Združenja nemške avtomobilske industrije (VDA) Hildegard Müller je opozorila, da bi lahko pomanjkanje čipov povzročilo „znatne omejitve proizvodnje“ in morebitne prekinitve dela v prihodnjih tednih.
Na nemškem ministrstvu za gospodarstvo so za Reuters potrdili, da razmere skrbno spremljajo in so v rednih stikih s prizadetimi podjetji, pa tudi z nizozemskimi in evropskimi partnerji. Poudarili so, da položaj jemljejo „zelo resno“.
Politični predstavniki v Berlinu in Bruslju znova pozivajo k večji tehnološki neodvisnosti Evrope. Po navedbah DW se razprava o nujnosti lastne proizvodnje polprevodnikov krepi, strokovnjaki pa opozarjajo, da Evropa trenutno ne more doseči količin, ki jih na trg pošiljajo kitajski proizvajalci, kot je Wingtech.
Foto: Pixabay
