Nova evropska cena CO₂ prinaša višje stroške za gorivo in ogrevanje

Evropska gospodinjstva in mala podjetja se bodo v prihodnjih letih soočila z občutno rastjo stroškov za fosilna goriva, kaže nova študija BloombergNEF. Do leta 2030 bi se lahko cene bencina in dizla zvišale za 22 do 27 odstotkov, stroški ogrevanja na zemeljski plin ali kurilno olje pa celo za 31 do 41 odstotkov. Glavni razlog za to je uvedba vseevropske cene CO₂ za gradbeni in prometni sektor, ki bo del novega sistema trgovanja z emisijami, imenovanega “ETS 2”. Ta naj bi začel veljati leta 2027 in bo določil ceno izpusta ene tone CO₂, ki bi lahko do leta 2030 dosegla 149 evrov – najvišjo na svetu.

Trenutno v Evropi deluje sistem trgovanja z emisijami “ETS 1”, ki zajema elektrarne, energetsko intenzivne industrije ter letalski in ladijski promet. Podjetja v teh sektorjih morajo kupovati emisijske kupone, katerih cena trenutno znaša okoli 67 evrov na tono, piše Spiegel. Zmanjševanje števila razpoložljivih kuponov spodbuja prehod na okolju prijaznejše tehnologije. Novi sistem “ETS 2” pa bo razširil to logiko na dobavitelje goriv, kot so bencin, dizel, zemeljski plin in kurilno olje, pri čemer se pričakuje, da bodo ti stroške prenesli na končne uporabnike.

Spodbuda za prehod na zelene alternative

Novi sistem naj bi gospodinjstva in posameznike spodbudil k zmanjšanju emisij. Višje cene fosilnih goriv bi lahko pospešile prehod na električne avtomobile in toplotne črpalke, ki proizvajajo manj emisij ali pa jih sploh nimajo. Logika je preprosta: počasnejši kot bo prehod na podnebju prijazne rešitve, večje bo povpraševanje po emisijskih kuponih, kar bo še dodatno dvignilo njihovo ceno. V Nemčiji na primer že od leta 2021 velja nacionalna cena CO₂ v gradbenem in prometnem sektorju, ki se je postopoma zvišala s 25 na 55 evrov na tono. Ti prihodki se stekajo v Podnebni in transformacijski sklad, ki financira okoljske projekte, kot je vgradnja toplotnih črpalk.

Trenutna cena CO₂ v Nemčiji že zdaj vpliva na cene goriv – liter bencina je dražji za približno 13 centov, liter dizla pa za 15 centov. Z uvedbo “ETS 2” in predvideno rastjo cen CO₂ pa bodo te podražitve še izrazitejše, kar bo dodatno obremenilo gospodinjstva, zlasti tista z nižjimi dohodki.

Vprašanje kako ublažiti finančni pritisk na prebivalstvo, ostaja odprto. V Nemčiji so se med političnimi strankami pojavile različne ideje: Unija predlaga znižanje davkov na elektriko in omrežnin, SPD pa omenja možnost “podnebnega denarja”, torej neposrednega vračila prihodkov gospodinjstvom. Vendar konkretni ukrepi še niso določeni. Hkrati narašča odpor nekaterih članic EU proti novemu sistemu. Češka republika na primer zahteva vsaj enoletno preložitev “ETS 2”, saj meni, da okoljski cilji ne bi smeli škodovati gospodarstvu.

Portal24; Foto: Pexels