Fiat bo prvi, ki bo električni avtomobil proizvajal v Srbiji: Ekološka revolucija ali okoljska katastrofa?
Fiat bo v Srbiji kmalu proizvajal električni avtomobil. Odločitev sledi sporazumu o litiju med Srbijo in Evropsko unijo. Dogovor, sklenjen junija, je sprožil številne kritike okoljevarstvenikov in opozicijskih skupin v Srbiji. Slednje opozarjajo na morebitno nepopravljivo okoljsko škodo in minimalne koristi za lokalno prebivalstvo.
V Kragujevcu je bila nedavno odprta nova poskusna proizvodna linija za električno različico Fiatovega avtomobila Grande Panda. To je pomemben korak za tovarno, ki že dolgo proizvaja vozila italijanske znamke. Grande Panda bo namreč postal prvi električni avtomobil, ki se bo množično proizvajal v Srbiji, pri čemer naj bi se proizvodnja začela oktobra letos.
Dogovor o litiju, dosežen z EU v začetku julija v Beogradu, naj bi zmanjšal evropsko odvisnost od Kitajske in Srbijo približal Bruslju. Kljub temu pa dogovor ni naletel na pozitivne odzive vseh. Okoljevarstveniki in opozicijske skupine menijo, da bi lahko povzročil nepopravljivo škodo okolju, medtem ko bi prinesel malo koristi za državljane.
1,2 milijona ton litijevih rezerv
Srbija ima približno 1,2 milijona ton litijevih rezerv, kar je ključno za izdelavo električnih baterij, saj se svetovni prehod na vozila brez emisij pospešuje. Za prilagoditev tovarne v Kragujevcu za proizvodnjo električnih vozil je skupina Stellantis potrebovala dve leti. Grande Panda bo opremljena z LED lučmi in notranjostjo iz recikliranih materialov.
Električni avtomobili, izdelani v Kragujevcu, bodo dostavljeni v razstavne salone v Evropi, na Bližnjem vzhodu in v Afriki. Izvršni direktor Stellantisa, Carlos Tavares, je izrazil pripravljenost svojega podjetja na konkurenco s kitajskimi proizvajalci električnih vozil. “V Stellantisu smo pripravljeni na boj,” je dejal Tavares. “Pokazali jim bomo, da smo delavni, imamo pravo tehnologijo in smo zelo močan tekmec.”
Na otvoritvi nove proizvodne linije je bil prisoten tudi srbski predsednik Aleksandar Vučić, ki je izrazil ponos na sodelovanje s Fiatom in Stellantisom. “Ponosen sem na našo Srbijo, ponosen na Fiat in ponosen na Stellantis,” je dejal Vučić. “Všeč nam je ta borbeni duh, ki smo ga danes videli tukaj. Trdo bomo delali, da bi ujeli najbolj razvite države Evrope in sveta.”
1,35 milijona prodanih vozil po vsem svetu
Stellantis, ki je lani prodal 1,35 milijona vozil po vsem svetu, je pred kratkim poročal o zmanjšanju čistega dobička v prvi polovici leta za polovico, predvsem zaradi nižjih stroškov prodaje in prestrukturiranja. Multinacionalka, ustanovljena leta 2021 z združitvijo Fiat-Chryslerja s PSA Peugeot, je v tem obdobju poročala o čistem dobičku v višini 5,6 milijarde evrov. Številka je sicer za 48 odstotkov manjša kot v enakem obdobju lani, ko je bil dobiček težak 11 milijard evrov.
Medtem se v Srbiji nadaljujejo protesti proti projektu izkopavanja litija. Na tisoče ljudi se je v ponedeljek zbralo v več mestih, vključno z zahodnim mestom Šabac in osrednjimi mesti Kraljevo, Aranđelovac, Ljig in Barajevo, da bi izrazili nasprotovanje projektu, ki ga je vlada podpisala z EU. Največja rezerva litija v Srbiji se nahaja v zahodni dolini, bogati z rodovitno zemljo in vodo, kjer je multinacionalka Rio Tinto pred nekaj leti začela raziskovalni projekt. Projekt je sprožil veliko nasprotovanje in bil prekinjen. Srbsko ustavno sodišče pa je pred kratkim razveljavilo odločitev vlade o preklicu projekta v višini 2,4 milijarde dolarjev.
Predsednik Vučić je zagotovil, da se izkopavanje ne bo začelo pred letom 2028 in da si bo vlada prizadevala za trdna okoljska jamstva, preden bo dovolila kopanje.
[Vir: Euronews]; Portal24; Foto: Fiat