Bi morali panoje z oglasi odstraniti v celoti?
Oglase, ki jih najdemo na panojih, avtobusnih postajah in drugih javnih mestih, je po mnenju Charlotte Gage, zagovornice okolja, treba odstraniti v celoti. Gage trdi, da se ti oglasi prikazujejo brez predhodnega posvetovanja o njihovi primernosti. Prav tako prispevajo k svetlobnemu onesnaževanju. Poleg tega je prepričana, da reklame promovirajo izdelke, ki so za marsikoga nedosegljivi ali nepotrebni.
Gospa Gage dela kot direktorica mreže za Adfree Cities, skupino v Združenem kraljestvu, ki si prizadeva za popolno prepoved celotnega korporativnega zunanjega oglaševanja. Skupina namerava prepoved razširiti na avtobuse, vlake in druge železniške in podzemne sisteme v Londonu in drugih delih sveta.
Ta zamisel se morda zdi nerealistična; ponekod po svetu pa so že uvedli podobne prepovedi.
Zunanje oglaševanje je bilo prepovedano v več mestih po vsem svetu zaradi zaskrbljenosti glede njegovega vpliva na okolje in javno zdravje. Leta 2006 je Sao Paulo postal prvo mesto, ki je prepovedalo vse oblike zunanjega oglaševanja. Prepoved je vključevala 15.000 reklamnih panojev in 300.000 napisov za trgovine.
Mesto Grenoble, v Franciji, je leta 2014 sledilo temu zgledu in prepovedalo digitalne zaslone, ki bi lahko otroke bombardirali z animiranimi oglasi. Trendu se je lani pridružil tudi Amsterdam, prestolnica Nizozemske, ki je prepovedala zunanje oglaševanje avtomobilov z bencinskim in dizelskim gorivom ter letalskih prevozov. Potezo je motiviral cilj mesta zmanjšati onesnaženost zraka in spodbujati možnosti trajnostnega prevoza.
Pobude teh mest kažejo na naraščajoč svetovni trend k zmanjševanju širjenja zunanjega oglaševanja za bolj trajnostno in bolj zdravo okolje.
Prepoved zunanjih oglasov za nezdravo hrano in hitra posojila v Bristolu in Norwichu
Mestni svet Bristola je sprejel odločitev o prepovedi zunanjih oglasov za različne izdelke. Prepovedani so oglasi za igre na srečo, nezdravo hrano, alkohol in hitra posojila. Prepoved velja na oglasnih površinah, ki jih ima v lasti mestni svet, vključno z avtobusnimi postajališči in reklamnimi panoji. Odločitev je bila sprejeta marca letos. Ta korak je bil sprejet zaradi pomislekov glede etičnih posledic teh oglasov. O podobni prepovedi razmišlja tudi mestni svet Norwicha po lanskem glasovanju svetnikov.
Po beseda Gage obstajajo etični pomisleki pri oglasih, ki promovirajo nezdravo hrano, hitra posojila in izdelke z visokim deležem ogljika. Prepričana je, da bi ljudje raje videli oglase skupnosti in umetnost, kot pa da bi bili bombardirani z logotipi in slikami večmilijardnih podjetij. Ljudje niso pozvani, naj opustijo uporabo izdelkov, kot so avtomobili ali burgerji. Kljub temu obstaja povezava med oglaševanjem in nakupom teh izdelkov.
Industrija zunanjega oglaševanja se brani
Združeno kraljestvo opaža naraščajoč odpor do zunanjega korporativnega oglaševanja ali temu, čemur nekateri pravijo “onesnaževanje vida”. Adfree Cities, skupina, ki je bila ustanovljena leta 2020, zdaj podpira mrežo osmih skupin skupnosti po vsej državi, ki nasprotujejo tej vrsti oglaševanja.
Ena taka skupina je Adblock Bristol, ki trdi, da je uspešno vodila kampanjo proti številnim predlaganim zunanjim oglasnim mestom v mestu. Vendar pa se industrija zunanjega oglaševanja, ki se imenuje Out of Home (OOH), močno brani.
Tim Lumb iz trgovinske organizacije Outsmart trdi, da oglasi “vsako leto prispevajo precejšnjo količino denarja organom za promet in lokalnim svetom prek najemnin in poslovnih cen.” Trdi tudi, da imajo podjetja pravico oglaševati svoje izdelke in storitve v svobodni družbi. Posamezniki niso tako dovzetni za oglaševanje, kot nakazuje Adfree Cities.
Britanska oglaševalska industrija zagotavlja zakonito in pošteno oglaševanje
Britanska oglaševalska industrija poudarja, da imajo posamezniki svobodo, da sami izbirajo, kako bodo porabili svoj denar in kaj se jim zdi pomembno v življenju. Hkrati zagotavljajo javnosti, da je oglaševanje, vključno z oglaševanjem na prostem, ustrezno urejeno, da je zakonito, pošteno, spodobno in resnično. Oglaševalska zveza je izjavila, da je oglaševanje ključno za konkurenčnost blagovnih znamk, inovacije izdelkov in gospodarsko rast. Kljub temu nekatere skupine neposredno ukrepajo proti oglaševanju z zastiranjem plakatov in drugih oglasnih sporočil na prostem. Te skupine vključujejo člane organizacij, kot sta Adfree Cities, kot sta Adblock Lambeth v Londonu in Adblock Norwich.
Brandalizem je skupina aktivistov, ki se osredotoča na nasprotovanje korporativnemu oglaševanju v prometni, letalski in energetski industriji. Skupina spreminja obstoječe oglase in namešča ponarejene plakate, da bi opozorila na družbene probleme, podnebne spremembe in komunikacijo v javnem prostoru. Glavni cilj Brandalizma je izzivati legitimnost korporativnega oglaševanja in njegov vpliv na duševno zdravje in dobro počutje. Nekateri menijo, da so dejanja Brandalizma nezakonita. Prav tako so mnenja, da so ta dejanja nevarna in povzročajo stroške. Kljub temu pa je taktika spreminjanja plakatnih oglasov vse bolj priljubljena pri posameznikih in skupinah, ki želijo izzvati korporativna sporočila.
Povezava med oglaševanjem in porabo med mladostniki
Dr. Nathan Critchlaw je raziskovalec na Univerzi v Stirlingu. Trdi, da obstajajo dokazi o povezavi med oglaševanjem nezdravih izdelkov ter njihovo porabo med otroki in mladostniki. Dr. Critchlow predlaga, da bi prepoved določenih oglasov na prostem, na primer tistih za nezdrave izdelke, lahko koristila.
En primer takšne prepovedi je prepoved TfL (Transport for London) od leta 2019, ki je bila uvedena na celotnem omrežju njihovih podzemnih in nadzemnih vlakov, avtobusov in tramvajev. Nedavna študija je ugotovila, da je ta politika preprečila skoraj 100.000 primerov debelosti.
V nasprotju z velikimi oglasi gospa Gage predlaga, da se skupnost osredotoči na umetnost v skupnosti, poslikave na stenah, lokalne projekte in obnovo zelenih površin.
vir Foto: Pexels